Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lot demonstracyjny Emirates ze 100-% SAF

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, Nowe technologie, 30 stycznia 2023

Linie Emirates wykonały swój pierwszy lot demonstracyjny Boeingiem 777-300ER, zasilając jeden z jego silników w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Samolot wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB).

/ Zdjęcie: Emirates

Lot demonstracyjny zasilany przez SAF ma szczególne znaczenie, ponieważ Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłosiły 2023 Rokiem Zrównoważonego Rozwoju. ZEA zamierzają podkreślić swoje zaangażowanie w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla problemów, takich jak energia, zmiany klimatu i inne kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem.

Lot demonstracyjny Emirates, pierwszy na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej korzystający w 100% z biopaliwa, wspiera szersze wysiłki na rzecz ograniczenia emisji CO2 w całym cyklu życia, ponieważ branża chce zwiększyć wykorzystanie SAF. Loty pomogą również udoskonalić podręcznik dla przyszłych demonstracji SAF, a także wesprą przyszłą certyfikację, w której 100% paliwo SAF zostanie zatwierdzone dla samolotów.

Obecnie SAF jest dopuszczone do użytku we wszystkich samolotach, ale tylko w mieszankach do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych. Linie Emirates nawiązały współpracę z GE Aerospace, Boeingiem, Honeywellem, Neste i Virent w celu pozyskania i opracowania mieszanki SAF, która dokładnie odwzorowuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Dla każdego stosunku mieszanki przeprowadzono szereg pomiarów właściwości chemicznych i fizycznych paliwa. Po wielu testach laboratoryjnych i rygorystycznych próbach udało się znaleźć takie proporcje mieszania, która odzwierciedlają właściwości paliwa do silników odrzutowych.

Zmieszano w ten sposób 18 ton SAF, składające się z HEFA-SPK dostarczonego przez Neste (hydroprzetwarzane estry i kwasy tłuszczowe i syntetyczna nafta parafinowa) i HDO-SAK od Virent (hydroodtleniona syntetyczna nafta aromatyczna). Biopaliwo zasilało jeden silnik GE90, a konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych zasilało drugi. Lot testowy dodatkowo zademonstrował kompatybilność SAF jako bezpiecznego i niezawodnego źródła paliwa.

Obiecujący wynik tej inicjatywy uzupełnia również dane branżowe i badania dotyczące mieszanek SAF w wyższych proporcjach, torując drogę do standaryzacji i przyszłego zatwierdzenia 100% SAF jako zamiennika paliwa do silników odrzutowych, znacznie przekraczającego obecne 50% limitu mieszania (Emirates testują GE90 zasilany 100-% biopaliwem, 2023-01-25).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.