Air Force Life Cycle Management Center przyznało Boeingowi kontrakt, wartości 1,2 mld USD (5,36 mld zł) na wyprodukowanie 2 prototypów samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania E-7. Wstępne prace związane z umową mają zostać zakończone do sierpnia 2024.
Obecnie podstawowym samolotem wczesnego ostrzegania i kierowania US Air Force jest E-3B/C/G Sentry (AWACS), oparty na płatowcu przestarzałego Boeinga 707, napędzany równie wiekowymi silnikami Pratt & Whitney TF33-PW-100A. E-3 eksploatowane są od 1977. Amerykanie mają obecnie na stanie 31 samolotów tego typu. 15 z nich ma zostać wycofanych już w następnym roku.
W obliczu potrzeby zastąpienia co najmniej części starzejącej się floty E-3, US Air Force wybrały jako ich następców E-7, czyli wojskową wersję Boeinga 737-700, co znacznie zmniejszy koszty obsługi technicznej i logistyki, jednocześnie umożliwiając zastosowanie istniejących i sprawdzonych procesów projektowania, certyfikacji i modyfikacji.
E-7 zostały już zakupione przez wojska lotnicze Australii, Republiki Korei, Turcji i Wielkiej Brytanii. Wersja dla USAF ma mieć dodatkowe elementy wyposażenia, dlatego konieczne jest opracowanie jej prototypu (USAF wybrały E-7 Wedgetail, 2022-04-28).