Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wystawa Antoni Kocjan i jego konstrukcje

Historia, Ludzie, Sporty lotnicze, 24 marca 2023

Wczoraj, 23 marca 2023, w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbył się wernisaż wystawy Antoni Kocjan i jego konstrukcje, upamiętniającej dokonania tego wybitnego pilota, konstruktora, który zaprojektował jedne z najbardziej znanych polskich szybowców lat 1930. i bohatera Armii Krajowej, połączony z konferencją naukową. Podczas uroczystości zaprezentowano dwa wyremontowane szybowce konstrukcji Antoniego Kocjana należące do muzeum: WWS Wrona bis i IS-B Komar 49.

 Wernisaż wystawy Antoni Kocjan i jego konstrukcje oraz towarzysząca mu konferencja naukowa była okazją nie tylko do przybliżenia sylwetki tego wybitnego człowieka, ale też przedstawienia początków szybownictwa w Polsce i wyzwań, jakimi jest renowacja zabytkowych szybowców, czy budowa latających replik / Zdjęcia: Marian Nałęcz

Szybowiec WWS Wrona bis został wyremontowany w warsztatach Muzeum Lotnictwa Polskiego, natomiast IS-B Komar 49 w Zakładzie Szybowcowym Jeżów w Jeżowie Sudeckim. W obu przypadkach konieczna była głęboka renowacja obejmująca m.in. usunięcie starych warstw lakieru, przepłótnienie i – szczególnie w przypadku Komara – rekonstrukcję niektórych elementów drewnianych i sklejkowych, a na koniec naniesienie nowych powłok lakierniczych.

Prezentowana w gmachu głównym MLP wystawa poświęcona Antoniemu Kocjanowi obejmuje także latającą replikę szybowca Wrona i należącą do Fundacji Zabytki Polskiego replikę motoszybowca Bąk, którą będzie można oglądać do 14 kwietnia br. Ponadto zaprezentowano liczne pamiątki, dokumenty i fotografie związane z Antonim Kocjanem oraz należące do muzeum fragmenty broni V, w której wywiadowczym rozpracowaniu inż. Kocjan miał ogromny udział.

W pierwszej części konferencji naukowej Ewa Wołoszyn z Miejskiego Ośrodka Kultury w prezentacji Antoni Kocjan – pilot, konstruktor, bohater przedstawiła postać konstruktora wielu udanych szybowców, a także współorganizatora największej konspiracyjnej drukarni działającej podczas II wojny światowej w okupowanej Polsce, współorganizatora produkcji broni dla AK i kierownika komórki wywiadu przemysłowego AK.

Dyrektor MLP Tomasz Kosecki przedstawił polski system szkolenia szybowcowego w l. 1930-1939. jej uzupełnieniem była projekcja unikatowego, przedwojennego polskiego filmu dokumentalnego Szybowiec szkolny w budowie i w locie, poświęconego budowie szybowców szkolnych i prezentującemu, jak wyglądało ówczesne szkolenie szybowcowe.

Następnie odbyła się oficjalna prezentacja wystawy poświęconej Antoniemu Kocjanowi.

W dalszej części konferencji Leszek Zakrzewski opowiedział o historii produkcji szybowców w Nowym Sączu ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji Antoniego Kocjana, natomiast o wyzwaniach konserwatorskich, jakie stanowiła renowacja należącego do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie szybowca WWS Wrona bis opowiedział dr hab. Krzysztof Mroczkowski.

Historię budowy i pierwszego lotu repliki Wrony przedstawił dokonujący jej oblotu Michał Ombach – instruktor pilot i członek Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. O problemach związanych z rekonstrukcją szybowców ze szczególnym uwzględnieniem renowacji muzealnego szybowca Komar opowiedział Marcin Musiał z Zakładu Szybowcowego Jeżów, natomiast historię budowy repliki motoszybowca Bąk, której oblot planowany jest w najbliższych miesiącach, przedstawił Jan Borowski – pomysłodawca, założyciel i fundator Fundacji Zabytki Polskiego Nieba.

Wernisaż wystawy Antoni Kocjan i jego konstrukcje oraz towarzysząca mu konferencja naukowa była inauguracją cyklu wydarzeń związanych z obchodami 60-lecia powstania Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, obejmujących także wiele innych wydarzeń dotyczących najważniejszych rocznic w historii lotnictwa polskiego, których punktem kulminacyjnym mają być obchody 60-lecia muzeum 17 i 18 czerwca br.




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.