Departament Stanu wydał zgodę na modernizację awioniki tureckich samolotów wielozadaniowych F-16. Transakcja, która może odbyć się w ramach procedury FMS, ma mieć maksymalną 259 mln USD (1,1, mld PLN). Głównym wykonawcą ma być Lockheed Martin.
Rząd Turcji wnioskował o pozyskanie wyposażenia i sług wsparcia dla posiadanej floty samolotów F-16. Dotyczy to aktualizacji oprogramowania OFP (Operational Flight Program) z układem zapobiegania kolizji z ziemią AGCAS. Zainteresowanie Ankary wiąże się też z modyfikacją wyposażenia, aby umożliwić integrację systemu wymiany danych MIDS BU II, usprawnieniem wyposażenia i różnego rodzaju oprogramowania, usługami wsparcia, szkoleniem, częściami zamiennymi i dokumentacją.
Turcja od lat przymierza się do głębszej modernizacji floty posiadanych F-16. Na przeszkodzie staje jednak administracja USA, która utrzymuje sankcje wobec Turcji w związku z zakupieniem przez to państwo rosyjskich systemów obrony powietrznej S-400. Ankara po zablokowaniu sprzedaży samolotów F-35 chciałaby pozyskać 40 maszyn F-16 w najnowszym wariancie Block 70 i zmodernizować posiadaną flotę tych samolotów w starszych wersjach (Gotowość operacyjna tureckiego S-400, 2022-11-26).
Modernizacja struktur płatowca i wyposażenia posiadanych samolotów F-16 Block 40 i 50 pozwoliłaby je zbliżyć do wariantu Block 70 i utrzymać w służbie do lat 2050. Wcześniej Turcy zmodernizowali już struktury F-16 Block 30 zwiększając maksymalny nalot z 8 do 12 tys. h. Udzielona właśnie zgoda ma jednak bardzo ograniczony zakres. Przypuszcza się, że pozwoli jedynie utrzymać sprawność i wymienić zużyte elementy tureckich samolotów. Dopiero program zakupu 40 nowych F-16 Block 70 i 79 pakietów modernizacyjnych do tej wersji ma przynieść znaczny wzrost potencjałuTürk Hava Kuvvetleri (wojsk lotniczych). Jego koszt jest szacowany na 20 mld USD (Możliwa sprzedaż nowych F-16 do Turcji, 2022-05-09).