Wczoraj, 27 kwietnia 2023, w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość cięcia blach pod pierwszy z dwóch zamówionych dla Marynarki Wojennej okrętów rozpoznania elektromagnetycznego (SIGINT) w programie Delfin. Wydarzenie stanowi symboliczny początek budowy okrętów i jest zwieńczeniem etapu projektowania okrętów.
Budowa okrętów rozpoznawczych jest realizowana na podstawie umowy z 25 listopada 2022 między Agencją Uzbrojenia MON a Saabem. Zakłada ona dostawę do 2027 dwóch okrętów rozpoznawczych. Wartość umowy to bliski 600 mln EUR (2,75 mld PLN). Saab Kockums zleciło zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne obu okrętów Remontowej Shipbuilding. Wcześniej polska stocznia zbudowała kadłub podobnego okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej – HswMS Artemis (A202).
Saab Kockums ma ponosić pełną odpowiedzialność za dostawę okrętów, w tym dostawę i integrację systemów misji i walki. Z kolei Remontowa odpowiada za budowę gotowych do operowania okrętów i wykonanie niezbędnych testów (wliczając w to próby dokowe HAT i morskie SAT). Strona szwedzka ma dostarczyć specjalistyczne wyposażenie. W program zaangażowane zostaną także inne polskie przedsiębiorstwa zwiększając polski udział w całym przedsięwzięciu.
Morskie okrętowe systemy rozpoznania umożliwią pozyskiwanie danych rozpoznawczych w zakresie całego spektrum morskiego rozpoznania elektromagnetycznego. Szczegółowa specyfikacja systemu – z oczywistych względów – stanowi informację niejawną. Jednostki pozyskiwane w programie Delfin zastąpią dwa okręty tej klasy proj. 863 używane przez Marynarkę Wojenną – ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263) – wdrażane do eksploatacji w latach 1975-1976 i modernizowane w czasie służby. Nowe okręty mają być też większe, mieszcząc bogatszy zestaw wyposażenia. Będą miały wyporność ok. 2200 t w porównaniu do ok. 1500 t jednostek proj. 863 (Okręty rozpoznawcze dla MW , 2022-11-25).