Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne próby VSR700 na morzu

Bezzałogowce, Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Nowe technologie, 16 maja 2023

Specjaliści Airbus Helicopters i francuskiej Direction générale de l'armement (DGA, Dyrekcji zamówień obronnych) po raz pierwszy przetestowali na morzu bezzałogowiec VSR700 w konfiguracji operacyjnej. Na początku maja wiropłat wykonał 80 w pełni autonomicznych startów i lądowań ze statku wyposażonego w helipad, pływającego u wybrzeży Bretanii.

Bsl VSR700 ląduje na helipadzie statku pływającego w pobliżu wybrzeży Bretanii / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Seria sprawdzianów pozwoliła zweryfikować osiągi VSR700 w warunkach reprezentatywnych dla jego przyszłych misji. Prototyp VSR700 był w stanie startować przy wietrze o sile powyżej 40 węzłów, podczas 14 lotów testowych spędził w powietrzu 8 godzin i pomyślnie wracał na pokład przy różnych stanach morza.

W 2022 możliwości autonomicznego startu i lądowania VSR700 zostały zweryfikowane przy użyciu tego samego statku i opcjonalnie pilotowanego, zmodyfikowanego śmigłowca Guimbal Cabri G2, wyposażonego w system autonomicznego startu i lądowania (ATOL) opracowany dla VSR700.

Obecnie do testów użyto demonstratora Système de Drone Aérien pour la Marine (SDAM) i w pełni zweryfikowano możliwości systemu w ramach studium, które zostało zlecone firmom Airbus Helicopters i Naval Group w 2017.

Możliwość autonomicznego startu i lądowania VSR700 zapewnia system Airbus DeckFinder, który umożliwia samodzielny start i powrót bezzałogowcom na helipad z dokładnością do 10-20 cm podczas akcji w trudnych warunkach pogodowych, niezależnie od GNSS/GPS i widzialności otoczenia.

Tegoroczna wiosenna seria testów w locie stanowi kontynuację dwóch serii prób przeprowadzonych wspólnie z DGA na przełomie 2022 i 2023 w ośrodku badawczym Levant Island na południu Francji. Podczas tych prób prototyp SDAM zademonstrował zdolność do działania w środowisku morskim. Zespół specjalistów zbadał właściwości pilotażowe wiropłata, a także skuteczność jego sensorów pokładowych (radaru nadzoru morskiego, czujnika optoelektronicznego i AIS) oraz systemu zarządzania misją opracowanego przez Naval Group.

W drugim półroczu tego roku w powietrze ma wzbić się drugi prototyp VSR700. Kolejnym etapem rozwoju bezzałogowych wiropłatów będą testy w locie z pokładu francuskiej fregaty FREMM (Morskie próby VSR700, 2022-03-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.