Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot B747-8F

Lotnictwo cywilne, 09 lutego 2010

Dzisiaj w nocy zakończył się pierwszy lot transportowego Boeinga B747-8 Freighter. Pierwsze dostawy planowane są na 4. kwartał bieżącego roku.

</span>Start do pierwszego lotu opóźnił się o ponad 2 godziny z powodu złych warunków atmosferycznych. Związana z tym uroczystość zgromadziła 5 tys. osób / Zdjęcie: Boeing

Transportowe B747-400 obsługują połowę cywilnego ruchu towarowego na świecie. Ze względu na postęp techniczny, a także konkurencję europejskiego A380, zarząd Boeinga zdecydował się na znaczną modernizację swojego sztandarowego frachtowca.

W 2005 ogłoszono oficjalnie rozpoczęcie programu budowy nowej wersji: B747-8. Miał to być samolot z wydłużonym kadłubem oraz silnikami i awioniką, zapożyczoną z mniejszego, rozwijanego równolegle B787.

Na szczęście dla Amerykanów, Airbus zamroził program budowy towarowej wersji A380. Również z tego powodu Boeing zebrał do tej pory zamówienia na 76 egz. B747-8F i mimo sporego opóźnienia programu, zanotował do tej pory tylko jedną rezygnację.

Start do pierwszego lotu Freightera odbył się 8 lutego, o godzinie 12:39 czasu lokalnego (21:39 czasu polskiego) z lotniska Paine Field w Everett, zaś lądowanie, również na lotnisku Paine Field, o godzinie 16:18 (1:18 w nocy czasu polskiego). W kokpicie samolotu zajęli miajsce szef pilotów 747 Mark Feuerstein i kpt. Tom Imrich.

Według ich wypowiedzi, ponad 3,5-godzinny lot odbywał się bez niespodzianek, a charakterystyki pilotażu zbliżone były do klasycznych B747-400. Samolot osiągnął wysokość 5181m i prędkość ok. 425 km/h.

Lot rozpoczął program testów, które obejmą łącznie 1600 h, z udziałem 3 prototypów. Próby będą prowadzone z lotnisk w Moses Lake w Waszyngtonie i Palmdale w Kalifornii. Po ich zakończeniu spodziewane są pierwsze dostawy, jeszcze pod koniec bieżącego roku.

B747-8F zostały zamówione przez Cargolux (będzie pierwszym odbiorcą), Nippon Cargo Airlines, AirBridgeCargo Airlines, Atlas Air, Cathay Pacific, Dubai Aerospace Enterprise, Emirates SkyCargo, Guggenheim i Korean Air.

Kadłub nowego transportowca ma długość 76,3 m, o 5,6 m więcej niż B747-400F Pozwoliło to na zwiększenie powierzchni ładunkowej o 16%. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosić ma 68,5 m, całkowita wysokość - 19,4 m.

Maksymalną masą startową samolotu obliczono na 442 250 kg, a udźwig - 140 t. Dzięki temu Nowy produkt Boeinga będzie najcięższym samolotem, budowanym kiedykolwiek w USA.

Z maksymalnym ładunkiem B747-8F będzie zdolny do przebycia dystansu 8130 km. Zespół napędowy stanowić będą cztery silniki turbowentylatorowe GEnx-2B67 o ciągu 296 kN każdy, pozwalające na rozwinięcie prędkości przelotowej Ma0,845 na wysokości 10670 m.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.