Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niemcy zbudują indyjskie OP?

Marynarka wojenna, Przemysł stoczniowy, 09 czerwca 2023

7 czerwca 2023 w Mumbaju został podpisany przez Thyssenkrupp Marine Systems (TkMS) i indyjską Mazagon Dock (MDL) protokół ustaleń dotyczący współpracy przy budowie sześciu OP dla indyjskiej marynarki wojennej. W ceremonii uczestniczył Boris Pistorius, minister obrony Niemiec, co podkreśla wagę przywiązywaną przez Berlin do indyjskiego przetargu. Nie przesądza to sprawy przyszłego kontraktu, ale dla Niemców stanowi poważny krok w kierunku zdobycia kontraktu na przyszłe indyjskie konwencjonalne OP. Przedsiębiorstwo z Kilonii odpowiadać ma za wsparcie inżynierskie, projektowe i doradcze.

TkMS i MDL mają już doświadczenia współpracy przy modernizacji indyjskich OP typu Shishumar / Zdjęcie: Wikimedia Commons

Wcześniej, 5 czerwca minister obrony Indii Rajnath Singh spotkał się ze swoim niemieckim odpowiednikiem, aby przedyskutować sposoby wzmocnienia partnerstwa przemysłowego w dziedzinie obronności między dwoma krajami.Marynarka wojenna Indii wykorzystuje 4 niemieckie OP typu Shishumar i wyraziła gotowość do przyjęcia większej liczby jednostek niemieckiej proweniencji. Indie i Niemcy od 2000 roku łączy strategiczne partnerstwo, które od 2011 roku jest wzmacniane międzyrządowymi konsultacjami na szczeblu szefów rządów.To pierwsza wizyta niemieckiego ministra obrony w Indiach od 2015 roku.

W 2018 TkMS i MDL rozpoczęły współpracę ws. modernizacji typu Shishumar (typ 209/1500). INS Shishumar był pierwszym reprezentantem tego typu i jednocześnie pierwszym OP zbudowanym w Indiach. Jednostki tego typu wchodziły do służby w latach 1986–1994. Za ich opracowanie odpowiadała stocznia Howaldtswerke-Deutsche Werft z Kilonii (obecnie wchodząca w skład TkMS).

W grze o OP dla indyjskiej marynarki wojennej pozostają dwa podmioty: prywatne przedsiębiorstwo stoczniowe Larsen & Toubro (L&T) i państwowe Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL). Pierwsze jest partnerem hiszpańskiej Navantii, drugie zaś swoje siły połączyło z niemieckim partnerem. Projekt pozyskania OP 75-I jest realizowany w tzw. modelu pozyskiwania sprzętu od partnera strategicznego. Wymaga to od MO Indii zidentyfikowania rodzimych firm, które są w stanie zbudować i dostarczyć określoną platformę uzbrojenia, ale równie ważne jest pozyskanie partnera dysponującego potrzebną technologią.

TkMS oferuje okręty typu 214, a Navantia – S-80. Francuska Naval Group została wykluczona z udziału, gdyż napęd niezależny od powietrza MESMA, który planuje dostarczyć nie spełnia wymagań tamtejszej marynarki. Indyjska marynarka wojenna ma obecnie 16 konwencjonalnych OP, z których 11 ma ponad dwie dekady. Do tych ostatnich należą m.in. wszystkie okręty typu Shishumar (Miliardy na indyjskie OP, 2019-02-04, TKMS wyremontuje INS Shishumar, 2018-09-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.