Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Irak żąda zwrotu zaliczki za Mirage F1

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 lutego 2010

Władze Iraku zażądały od Francji zwrotu 651 mln euro zaliczki za niedostarczone myśliwce Mirage F1. Kontrakt zawarto w... 1985.

Do zajęcia się zwrotem wypłaconej blisko 25 lat temu przez Irak zaliczki w wysokości blisko 900 mln USD rząd w Bagdadzie powołał nawet 3 miesiące temu specjalny komitet podlegający bezpośrednio premierowi. Warto przypomnieć, że Irak zamówił 24 Mirage F1, które miały uzupełnić 90 posiadanych już wcześniej samolotów tego typu. Kontrakt z 1985 nie został przez Francję zrealizowany wobec wprowadzenia przez ONZ sankcji po ataku Iraku na Kuwejt w 1990.

Sprawa została potraktowana przez Paryż poważnie i jest rozpatrywana w trybie dyplomatycznym. Francuzi przypominają w tym kontekście, że w grudniu 2009 anulowali 80% zadłużenia Iraku w wysokości szacowanej na 4,8 mld euro. W rozmowach uczestniczą przedstawiciele producenta Mirage F1 - Dassault Aviation. Nieoficjalnie wiadomo, że w grę wchodzi zwrot w naturze - bliżej niesprecyzowanej liczby francuskich samolotów, być może używanych Mirage F1.

To nie jedyny konflikt wywołany przez obecne władze Iraku, a dotyczący uzbrojenia z czasów reżimu Saddama Husajna. Wcześniej Bagdad zażądał od Serbii zwrotu 19 myśliwców MiG-21 i MiG-23, które trafiły do byłej Jugosławii na serwisowanie i remonty przed 1990. Żaden z nich nie pozostaje obecnie w stanie zdatnym do lotu. W sierpniu 2009 ujawniono, że ministerstwo obrony Iraku domaga się wykonania remontów i zwrotu sprawnych samolotów. Belgrad poinformował wówczas, że analizuje możliwości zrealizowania żądań Bagdadu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.