Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pomysły KLM na walkę z hałasem

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 22 czerwca 2023

Rząd Królestwa Niderlandów wystosował nowe cele dotyczące obniżenia poziomu hałasu o 20% w ciągu dnia i o 15% w nocy, które zakładają jak najszybsze ograniczenie liczby lotów.

/ Zdjęcie: KLM

Według KLM plan w obecnym kształcie ma wiele braków, ponieważ m.in. nie bierze pod uwagę możliwości inwestycji i usprawnień, ani różnic pomiędzy stosowaniem starszych i nowszych modeli samolotów, co ma odzwierciedlenie w emisji hałasu. W związku z tym, linia zaproponowała własną strategię, która zakłada długofalowe, trzytorowe podejście:

Po pierwsze, w nadchodzących latach KLM chcą zainwestować od 6 do 7 mld euro w nowoczesne samoloty. Dane zebrane w ostatnich latach potwierdzają, że samolot nowej generacji jest średnio o 50% cichszy niż poprzedni model, który zastępuje.

Po drugie, Grupa KLM przeprowadziła szeroko zakrojone badania nad  wdrożeniem nowych, bardziej inteligentnych procedur, które znacząco obniżą poziom hałasu. Obejmują one alternatywne procedury lotu, dzięki którym samoloty znajdują się krócej na małych wysokościach. Wymaga to zmiany procesów wznoszenia i podchodzenia do lądowania, co sprawia, że wdrożenie jest trudne zarówno dla linii, jak i kontroli ruchu lotniczego (LVNL). Jeśli inni operatorzy lotniczy dołączą do Grupy KLM w dążeniach do zmian tych procedur, to osiągnięcie celów związanych z hałasem będzie możliwe, przy założeniu współpracy z lotniskiem Schiphol i kontrolą ruchu lotniczego. KLM zakładają, że monitorowanie umów przez Inspekcję ds. Środowiska, Człowieka i Transportu (ILT) zapewni, że wszystkie linie lotnicze operujące w Holandii będą ich przestrzegać.

Po trzecie, KLM planuje dostosować swoje rozkłady lotów, tak aby najcichsze samoloty z ich floty były używane do startów i lądowań w nocy. Przewoźnik zaproponował również, aby lotnisko Schiphol zróżnicowało wysokość opłat lotniskowych w zależności od poziomu hałasu generowanego przez cichsze i głośniejsze samoloty. Będzie to stanowić zachętę dla wszystkich linii operujących na amsterdamskim lotnisku do zmian w rozmieszczeniu swojej floty.

KLM zakładają, że z pomocą opisanej powyżej strategii, cel dotyczący emisji hałasu przy lotach nocnych osiągnie od 2024, a cel dotyczący lotów w ciągu dnia – za 3 lata. W konsekwencji i przy założeniu współpracy innych podmiotów, do 2024 liczba okolicznych mieszkańców odczuwających skutki nocnego hałasu zmniejszy się o 18%, a do 2026 20% mniej osób będzie doświadczać uciążliwego hałasu w ciągu dnia. Ponadto, w kolejnych latach, strategia ta przyczyni się do dalszego spadku hałasu, znacznie poniżej poziomu zaproponowanego przez rząd. Jest to alternatywny plan i odpowiedź KLM, wobec krótkoterminowego rozwiązania w postaci likwidacji lotów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.