Podczas tegorocznej Oshkosh AirVenture przedsiębiorstwo Catalina Aircraft z Florydy ogłosiło, że planuje wznowienie produkcji zmodernizowanej wersji słynnej łodzi latającej Catalina pod nazwą Next Generation Amphibious Aircraft (NGAA) Catalina II.
Catalina Aircraft jest obecnie oficjalnym posiadaczem Certyfikatu Typu oryginalnego samolotu Consolidated 28-5ACF Catalina i planuje zaoferować jego dwie nowe wersje, wyposażone w nowe silniki turbośmigłowe, które będą mogły być zasilane biopaliwem. Jedną z głównych zalet ma być zdolność do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, rzek, piaszczystych plaż, jezior, zatok i mórz.
Wersja NGAA Special Use, wyposażona w awionikę glass cockpit, kompatybilną z okularowymi wzmacniaczami obrazu, ma być przeznaczona dla użytkowników wojskowych i agend rządowych. Samolot będzie mógł operować przy stanie morza 3 i w zależności od konfiguracji wykonywać misje trwające do 19 h. Obliczeniowa prędkość maksymalna to ok. 370 km/h, a minimalna – 115 km/h. Jego maksymalna masa startowa (MTOW) wynosić ma 18 144 kg, co pozwoli przewieźć do 30 w pełni wyposażonych żołnierzy lub 7258 kg ładunku. Catalina II mogłaby znaleźć zastosowanie do wywiadu, obserwacji, zwalczania okrętów podwodnych, gaszenia pożarów, itp.
NGAA Civilian Catalina II będzie mogła operować przy stanie morza 2. Wersja ta ma rozwijać prędkością ponad 340 km/h i przewozić do 34 pasażerów lub 5440 kg ładunku. Jego obliczeniowa MTOW to 14 515 kg. Na życzenie klienta samolot może zostać wyposażony w podwójne drzwi ładunkowe.
Catalina Aircraft poinformowało, że jest już gotowe do przyjmowania zamówień w przedsprzedaży, ale nie podało żadnych terminów dotyczących pierwszego lotu, certyfikacji i potencjalnego wejścia do eksploatacji.