Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Barkan dla tureckich sił zbrojnych

Bezzałogowce, Przemysł zbrojeniowy, 02 sierpnia 2023

Havelsan, tureckie przedsiębiorstwo działające w sektorach obronnym i informatycznym, poinformowało, że bezzałogowe pojazdy naziemne Barkan I i Barkan II opracowane w ramach koncepcji jednostki cyfrowej weszły do służby w tureckich siłach zbrojnych. Opracowano je we współpracy z przedsiębiorstwami TEKATRON, SİO Aviation, Hitit Defense, ESETRON, ASISGUARD, REPKON, Dönmezoğlu, CANiK i Unirobotic.

Havelsan zamierza dostosować roboty do wykonywania zadań w autonomicznych zespołach (rojach) i współpracy z innymi bezzałogowcami / Zdjęcie: Havelsan

Barkan jest średniej klasy wagowej bezzałogowym pojazdem lądowym zaprojektowanym i produkowanym przez Havelsan. Pierwszą wersję tego pojazdu po raz pierwszy zaprezentowano w 2021, zaś Barkana II rok później. Oba pojazdy zbudowano w celu zmniejszenia strat żołnierzy i obniżenia kosztów operacyjnych. Oba różnią się nieznacznie pod względem wielkości, masy, mobilności, ładowności i przenoszonego uzbrojenia.

Producent zapewnia, że pojazdy mają modułową konstrukcję, umożliwiającą integrację różnych modułów misyjnych. Dzięki temu mogą być wykorzystywane do wielu zadań na polu walki, w tym patrolowania jednostek wojskowych, transportu sprzętu, ewakuacji ofiar i rannych, rozminowywania, rozpoznania i obserwacji. Do tej pory pojazdy te były wyposażone w zsmu Aselsan Sarp-L z km kal. 7,62 mm i wkm CANiK M2 QCB kal. 12,7 mm, granatnik automatyczny kal. 40 mm, mini pociski rakietowe naprowadzane laserowo Mete, manipulatora (do misji rozminowywania), oraz 3-metrowy maszt do misji rozpoznawczo-obserwacyjnych. Według deklaracji przedstawicieli Havelsana w toku są również prace nad integracją specjalnych modułów rakietowych oraz systemów laserowych dużej mocy. Barkan może się poruszać z prędkością maksymalną 12 km/h i pracować ok. 8 godz. w terenie bez konieczności ładowania.

Havelsan zamierza dostosować roboty do wykonywania zadań w autonomicznych zespołach (rojach) i współpracy z bezzałogowcami powietrznymi, naziemnymi i morskimi opracowanymi przez to przedsiębiorstwo w w ramach koncepcji jednostki cyfrowej. Barkany mają być sterowane za pomocą jednej konsoli i jednego operatora. W toku są próby terenowe weryfikujące zdolność bsl i autonomicznych pojazdów lądowych do działania w rojach i zespołach, komunikacji między nimi i wspólnego działania. W niedalekiej przyszłości w próbach tych wezmą udział także bezzałogowe pojazdy nawodne (Havelsan przejął 49% udziałów Asisguard, 2023-05-18).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.