Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A320 Uralskich Awialinii lądował awaryjnie

Wypadki, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 12 września 2023

Wczoraj, 11 września 2023 o 22:14 UTC z lotniska Adler w Soczi na południu Rosji wystartował samolot A320 Uralskich Awialinii. Na jego pokładzie znajdowało się (według MCzS, Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych) 155 pasażerów (w tym 23 dzieci) i 6 członków załogi (według linii było 161 pasażerów i 6 członków załogi). Samolot leciał do Omska na Syberii.

Jednak podejście do pasa startowego 07 na lotnisku w Omsku zostało przerwane 12 września o 01:43 UTC. Według wstępnych informacji, doszło do awarii jednej z instalacji hydraulicznych. Załoga postanowiła lecieć do Nowosybirska ze względu na dłuższy pas tamtejszego lotniska (w Omsku – 2,5 km, a w Nowosybirsku – 3 km). Decyzja została podjęta w ostatniej fazie podejścia do lądowania. Lot był kontynuowany na poziomie FL180 (ok. 5,4 km, czyli dwa razy niżej niż wynosi zwykła wysokość).

Samolot pasażerski Airbus A320 Uralskich Awialinii po awaryjnym wylądowaniu na polu pszenicy w obwodzie nowosybirskim. Widoczne otwarte trapy, którymi ewakuowali się pasażerowie i załoga / Zdjęcie: via kanał Telegram

Samolot nie doleciał do Nowosybirska. Lądował o 02:44 UTC niecałe 200 km na zachód od tego lotniska na polu pszenicy w pobliżu wsi Kamienka w rejonie ubińskim obwodu nowosybirskiego. Pasażerowie i załoga opuścili pokład trapami awaryjnymi. Nikt z nich nie odniósł istotnych obrażeń. Kilka osób miało niegroźne siniaki. Wszyscy zostali czasowo zakwaterowani w regionalnym Domu Kultury.

Brak płynu hydraulicznego w jednym z trzech układów miał spowodować brak możliwości sterowania podwoziem przednim (na zdjęciu po lądowaniu widać, że jest ono obrócone o 90o). Prawidłowo nie działały też hamulce i mechanizacja skrzydeł. Stąd decyzja o wyborze lotniska o dłuższym pasie. Samolot nie doleciał do Nowosybirska z powodu zbyt malej ilości paliwa. Jego zwiększone zużycie było spowodowane silnym przeciwnym wiatrem i lotem z otwartym podwoziem.

Według niektórych źródeł medialnych, w samolocie w czasie lotu miał zapalić się jeden z silników. Nie zostało to jednak oficjalnie potwierdzone.

Według wstępnych ocen, płatowiec samolotu nie uległ uszkodzeniom. Naprawy wymaga przede wszystkim układ hydrauliczny i podwozie. Może to być utrudnione, bo uszkodzony samolot jest jednym z tych, które przed zastosowaniem przez USA i państwa im uległe sankcji wobec Rosji (Airbus zwrócił Aerofłotowi 199 mln USD, 2023-06-18), były leasingowane od zachodnich przedsiębiorstw i nie zostały zwrócone (Rosyjskie linie utraciły 78 samolotów, 2022-03-22).

Dowódcą załogi samolotu, który wylądował na polu, był 32-letni Siergiej Biełow, a drugim pilotem Eduard Siemienow. Uralskije Awialinii oświadczyły, że dzięki ich profesjonalizmowi i skoordynowanym działaniom udało się wylądować awaryjnie bez tragicznych konsekwencji. Do czasu wyjaśnienia incydentu załoga została jednak zawieszona w lotach.

Samolot, który lądował awaryjnie na Syberii, to dwusilnikowy Airbus A320-214, zn. rej. RA-73805, nr ser. 2166. Został oblatany w Tuluzie w lutym 2004. Uralskije Awialinii leasingowały go od irlandzkiej AerCap od 8 maja 2013. Samolot miał wówczas znaki rejestracyjne VP-BMW.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.