Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Fokker jak Feniks?

Lotnictwo cywilne, 08 marca 2010

Po 14 latach od ogłoszenia upadłości, istnieje szansa na wznowienie produkcji regionalnych Fokkerów. Władze Holandii mogą finansować rozwój odmłodzonego modelu 100.

</span>Artystyczna wizja Fokkera 100 NG. Jeżeli Komisja Europejska zgodzi się na przekazanie pożyczki holenderskiego rządu, otworzy to drogę do zbudowania prototypu w 2015 / Rysunek NG Aircraft

Fokker 100 był - zgodnie z nazwą - samolotem regionalnym dla 97-107 pasażerów. W momencie pierwszych dostaw, w 1988, nie miał na rynku liczącej się konkurencji. Do 1996 wytwórnia wyprodukowała ich 278 egz. Niestety, w ostatniej dekadzie XX wieku pojawiły się zmodernizowane Bombardiery oraz Embraery, doprowadzając do spadku zainteresowania holenderskimi samolotami (także mniejszych modeli 50,60,70), a w konsekwencji: do ogłoszenia upadłości w 1997.

Majątek bankruta przejęła z czasem, niemal w całości, spółka Stork, której część w listopadzie ubiegłego roku zmieniła nawet nazwę na Fokker Aerospace Group. Podmioty te zajmują się jednak obsługą serwisową samolotów marki Fokker oraz produkcją komponentów lotniczych na rzecz innych przedsiębiorstw.

Od dłuższego czasu trwają również starania o wznowienie produkcji samolotów. Przez 4 lata wysiłki w tym kierunku podejmowała spółka Rekkof (czyli Fokker, pisane od tyłu), jednak bez większego rezultatu.

Dopiero w tym roku, jej następczyni, NG Aircraft, udało się uzyskać wstępne zapewnienie holenderskiego ministerstwa gospodarki o przyznaniu pożyczki, w wysokości 20 mln Euro. Propozycja musi uzyskać jeszcze aprobatę instytucji UE, przy czym decyzja spodziewana jest w czerwcu bieżącego roku.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy, NG Aircraft przeznaczy te środki na kontynuowanie prac projektowych - obecnie grupa inżynierów i techników pracuje w wynajętych pomieszczeniach w obrębie lotniska Shiphol w Amsterdamie - oraz na przebudowanie standardowego Fokkera 100 na demonstrator technologii nowego modelu 100 NG.

Przedsiębiorstwo zamierza pozostawić ogólny charakter starej konstrukcji, przystosowując ją jednak do nowych silników i systemów pokładowych. Jaap Rosen Jacobson dyrektor NG Aircraft twierdzi, że w przypadku otrzymania pożyczki, prace nad koniecznymi modyfikacjami płatowca powinny ruszyć jeszcze latem. Etap równoległego projektowania nowej konstrukcji powinien zakończyć się w ciągu 18 miesięcy i zbiec się z przygotowaniem demonstratora. Pierwsze prototypy powinny zaś być gotowe w 2015.

Jacobson zapewnia, że istnieje duże zapotrzebowanie na odmłodzone Fokkery 100, dające gwarancję powodzenia całego programu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.