Według Kommiersanta, w projekcie budżetu na lata 2024-2026 rząd Federacji Rosyjskiej planuje ograniczenie o 10 mld rubli (ok. 440 mln PLN) finansowania programu budowy ciężkich lodołamaczy z napędem atomowym. Finansowanie wiodącego lodołamacza typu Lider 10 (ŁK-120Ja) może w ciągu 3 lat zmniejszyć się o 5,24 mld rubli, a dwóch seryjnych lodołamaczy projektu ŁK-60Ja o 4 mld rubli.
Redukcja finansowania następuje wraz z gwałtownym wzrostem kosztów budowy rosyjskich lodołamaczy atomowych. Według Kommiersanta cena seryjnych lodołamaczy może się nawet podwoić, zaś koszt Lidera może wzrosnąć o 60%, do ok. 200 mld rubli. Termin jego wejścia do eksploatacji może przesunąć się na koniec 2029.
W tej sytuacji Rosatom będzie musiał szukać dodatkowych źródeł finansowania programu. Być może będą to komercyjne pożyczki. To prawdopodobnie przełoży się na podwyżkę stawek za przewóz towarów Północnym Szlakiem Morskim u arktycznych wybrzeży Rosji.
Wizja ciężkiego lodołamacza Lider / Ilustracja: Rosatom