Program Véhicule blindé d’aide à l’engagement (VBAE) został zainicjowany jesienią ubiegłego roku jako część szerszego programu modernizacji francuskich sił zbrojnych SCROPION. Po roku przemysł utworzył ostatecznie konsorcjum, które weźmie udział w jego projektowaniu i budowie. W skład konsorcjum wejdą przedsiębiorstwa Arquus i Nexter oraz OCCAR. Podwykonawcą będzie zaś belgijska John Cockerill Defense.
VBAE mają zastąpić wozy opancerzone VBL eksploatowane przez Francję od końca lat 1980. Dzięki nawiązanej właśnie współpracy określone mają zostać wymagania operacyjne. OCCAR ma zaś zarządzać przebiegiem programu. Faza przygotowań i definiowania wymagań potrwa około 2 lat i będzie kosztować 15 mln EUR. Później nastąpi projektowanie i produkcja VBAE. Do 2030 zbudowanych ma zostać 180 pojazdów a do 2035 nawet 1400.
Francuzi zastąpią nowymi pojazdami VBL, których posiadają ok. 1500. Z kolei dla Belgów VBAE mają pełnić rolę wozów rozpoznawczych oraz wozów dowodzenia i kierowania uzupełniających posiadany lub już zamówiony sprzęt. Wyposażenie VBAE ma stanowić w pełni zintegrowany system zarządzenia walką. W czasie projektowania pojazdów szczególna uwaga zostanie poświęcona ich mobilności, trudnowykrywalności, ochronie i sile ognia. Mają też zapewniać odpowiednią ładowność (Blisko 1400 pojazdów od Arquus w 2022, 2022-02-21).