14 grudnia 2023 na lotnisku w podmoskiewskim Żukowskim, w czasie prób fabrycznych rosyjski samolot pasażerski MC-21 (nr rej. 73053) wykonał pierwsze automatyczne lądowanie zgodnie z kategorią IIIA ICAO. Załogę w czasie testu stanowili dwaj piloci doświadczalni z OKB im. Jakowlewa – Oleg Mutowin i Andriej Woropajew. Towarzyszyli im inżynierowie pokładowi Aleksandr Sołowjow i Oleg Bieriezin.
Kategoria ILS (Instrument Landing System) IIIA oznacza, że lądowanie jest dozwolone przy widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej co najmniej 200 metrów i wysokości decyzji mniejszej niż 30 metrów.
Lot z 14 grudnia był czwartym w programie testów fabrycznych systemu automatycznego lądowania. Odbywał się w proces certyfikacji. W jej ramach planowanych jest łącznie około 100 lotów.
Algorytmy oprogramowania i kompleksowy system kontroli lotu MC-21, zapewniający automatyczne lądowanie zgodne z ILS, zostały w całości opracowane w Rosji. To odpowiedź na sankcje USA i państw od nich zależnych, które pozbawiły FR dostępu do wielu komponentów używanych w podstawowej wersji tego samolotu. Rosjanie planują, że certyfikacja większości rodzimych komponentów zostanie zakończona w 2024.
Algorytmy zastosowane w awionice MC-21 zostały opracowane przez Katedrę Automatycznych Systemów Sterowania OKB Jakowlewa i Moskiewski Instytut Elektromechaniki i Automatyki (MIEA). Sprzęt zaprojektowały KRET i MIEA. Komponenty układu sterowania zostały wyprodukowane w fabryce Ural w Jekaterynburgu.