Brazylijski Embraer otrzymał rekordowe zamówienie na lekki samolot odrzutowy Phenom 300. Prywatna spółka Flight Options kupi 100 samolotów, z opcją na kolejnych 50, za ok. 1 mld USD.
Impresa Brasileira de Aeronautica SA (Embraer) w tym roku dostarczy odbiorcom 170 samolotów. W przyszłym roku ma to być już 215, a w 2009 - 350 egzemplarzy. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju nowej gałęzi produkcji, samolotów biznesowych, które mają uniezależnić brazylijskiego producenta od wahań na rynku samolotów regionalnych.
Już w połowie 2008 dostępny powinien być najmniejszy i najtańszy Phenom 100, należący do klasy bardzo lekkich odrzutowców VLJ o masie poniżej 4,5 t (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji). Natomiast w 2009 dostępne będą dwa modele samolotów biznesowych: duży Lineage 1000, dla wielkich korporacji, zbudowany na bazie 100-miejscowego samolotu regionalnego, i Phenom 300.
Ten ostatni przeznaczony jest dla 8-9 pasażerów i jednego lub dwóch pilotów. Samolot ma 15,5 m długości, 16,2 m rozpiętości, a dwa silniki Pratt & Whitney PW 535E zapewniają maksymalną prędkość przelotową 830 km/h i zasięg 3300 km. Cena jednostkowa szacowana jest na ok. 6,5 mln USD.
100 tych samolotów, z opcją na kolejne 50, kupi za ok. 1 mld USD amerykańskie prywatne przedsiębiorstwo lotnicze Flihgt Options (FO), zajmujące się głównie czarterowaniem samolotów biznesowych. Umowa przewiduje pierwsze dostawy w 2009, a ostatnie w 2017. Obecnie posiada jedną z największych na świecie flotylli lekkich samolotów odrzutowych. Składa się na nią ponad 130 samolotów Hawker 400XP i 850XP/900XP, Cessna Citation X (wszystkie dla 7-8 pasażerów) i największy, 13-osobowy Embraer Legacy 600.