Wczoraj, 24 stycznia 2024 około południa podczas rozpoczęcia procedury podejścia do lądowania na lotnisku pod Biełgorodem został zestrzelony samolot transportowy Ił-76 rosyjskich WWS. Na jego pokładzie znajdowało się 6 członków załogi, 3 żołnierzy rosyjskich i 65 jeńców ukraińskich. Samolot leciał z lotniska Czkałowskij. Jeńcy mieli być wymienieni na Rosjan w ramach zawartej wcześniej umowy.
Spalone szczątki samolotu znaleziono w pobliżu wsi Jabłonowo, ok. 65 km od lotniska pod Biełgorodem. To miejsce między punktami nawigacyjnymi ABDON i ABALU. Na tym odcinku Ił-76 zmniejszał wysokość lotu z 2,5 km do 800 m. Nad drugim punktem samolot powinien rozpocząć procedurę podejścia do lądowania.
Gdy na miejscu katastrofy dotarli ratownicy okazało się, że wszyscy lecący Ił-76 zginęli.
Tuż po upadku samolotu ukraińskie media poinformowały, powołując się na źródła w WSU, że Ił-76 został zestrzelony przez Ukraińców. Wkrótce po tym Sztab Generalny WSU poinformował, że ukraińscy żołnierze kontynuują niszczenie rosyjskich środków dostaw w rejonie Biełgorodu. Z ukraińskich informacji wynikało, że Ił-76 został zestrzelony, bo przewoził pociski do kompleksów obrony powietrznej S-300.
Wywiad ukraiński (GUR) stwierdził, że Kijów nie był informowany o sposobie transportu i trasach dostaw jeńców do punktu wymiany. Według GUR to Rosjanie mogli przygotować prowokację, by destabilizować sytuację na Ukrainie i osłabić zagraniczne wsparcie dla tego państwa. Z kolei Ministerstwo Obrony FR poinformowało, że władze ukraińskie znały szczegóły przewozu jeńców przeznaczonych do wymiany. Nazwały zestrzelenie samolotu aktem terrorystycznym.
Według Rosjan, 2 pociski w kierunku Ił-76 wystrzelono z rejonu wioski Lipce w obwodzie charkowskim. Wiele wskazuje na to, że mogły to być pociski amerykańskiego systemu Patriot albo niemieckiego IRIS-T. Użycie tego drugiego jest jednak mało prawdopodobne ze względu na jego ograniczony zasięg.
Według Rosjan do wymiany jeńców miało dojść na punkcie granicznym Kołotiłowka. Procedura miała być zrealizowana w drugiej połowie dnia. Z dostępnych informacji wynika, że jeńców transportowały dwa samoloty Ił-76. Po zestrzeleniu pierwszego z nich, drugi zawrócił na miejsce startu.
MO FR ujawniło dane członków załogi, którzy zginęli w katastrofie. To 36-letni S. Biezzubkin – dowódca, W. Czmiriew – jego zastępca, 41-letni A. Wysokin – nawigator, A. Piłujew – mechanik pokładowy, S. Żitieniew – technik pokładowy i I. Sablinskij – radiooperator. W Internecie pojawiła się też lista ukraińskich jeńców, którzy mieli zginąć w katastrofie. Niektóre znajdujące się na niej nazwiska są kwestionowane.
Zniszczony samolot to czterosilnikowy transportowiec Ił-76M, zn. rej. RF-86868, nr ser. 0013428833.