Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stępka pod 2. okręt typu Hangor

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, 18 lutego 2024

Marynarka wojenna Pakistanu poinformowała kilka dni temu o położeniu stępki pod 2. okręt typu Hangor, określając to wydarzenie kolejnym kamieniem milowym rodzimego projekcie rozwoju okrętów podwodnych. Okrętem tym będzie przyszły PNS Tasnim. Jego budowę rozpoczęto w stoczni Karachi Shipyard & Engineering Works (KS&EW), a uczestników swoją obecnością zaszczycił m.in. szef sztabu marynarki admirał Naveed Aszraf.

8 OP typu Hangor będzie kosztować pakistańskiego podatnika 8 mld USD / Zdjęcie: KS&EW

Zgodnie z umową chińsko-pakistańską w sumie zbudowanych ma zostać 8 okrętów podwodnych a wartość programu to 8 mld USD. Cztery zbuduje chińska stocznia Wuchang Shipbuilding Industry w Chinach, a pozostałe KS&EW w ramach umowy o transferze technologii. Wcześniej, w grudniu 2022, formalnie rozpoczęto budowę pierwszego okrętu tego typu, obecnie nadal znajdujące się w suchym doku i jest już na zaawansowanym etapie prac.

W przemówieniu z tej okazji adm. Naveed Aszraf powiedział, że możliwość położenia stępki w stoczni Karaczi we współpracy z Chinami jest powodem do wielkiej dumy. Pochwalił wspólne wysiłki na rzecz budowy tych okrętów podwodnych oraz działań w kierunku jak największego udziału krajowych przedsiębiorstw.

Okręty podwodne typu Hangor są eksportową odmianą okrętów podwodnych typu 039A/041 Yuan oferowanych przez chińską PLAN. Pakistan zamówił w ChRL 8 takich jednostek w kwietniu 2015. Dostawy wszystkich mają nastąpić w latach 2022–2028. W sierpniu 2016 ujawniono, że cztery trafią do odbiorcy w latach 2022–2023, a pozostałe – w 2028. Marynarka pakistańska nie podaje żadnych szczegółów na temat okrętowych podsystemów bojowych ani konkretnych systemów uzbrojenia.

Uważa się, że napęd stanowić będzie system niezależny od powietrza oparty o silniki Stirlinga, który znalazł się w projekcie okrętów typu S26. Pakistańczycy nie ujawnili typu układu napędowego. Według pakistańskiego bloga obronnego Quwa okręty będą miały 76 m długości i wyporność 2800 tys. t, co czyni je nieco krótszymi, lecz o większej wyporności od pierwotnego projektu S26.

Obecnie w pakistańskiej służbie pozostają okręty podwodne oparte o projekt hiszpański. Są to 3 OP typu Agosta 90B z napędem niezależnym od powietrza i 2 OP Agosta 70 z napędem diesel-elektrycznym. Pierwsze z nich przechodzą modernizację w połowie okresu eksploatacji w ramach kontraktu podpisanego w 2016 z tureckim przedsiębiorstwem STM. W 2020 odebrano pierwszy – PNS Hamza.

8 OP typu Hangor znacząco wzmocni pakistańską marynarkę wojenną i zwiększy jej potencjał w zakresie stworzenia krajowej strefy antydostępowej (A2/AD) w regionie. Nie potwierdzono jakie uzbrojenia znajdą się tych jednostkach. W przypadku gdyby wyposażono je w pociski manewrujące Babur-3 o zasięgu 450 km Pakistan uzyskałby zdolność do głębokiego uderzenia w cele lądowe (Stępka pod pakistański OP, 2022-12-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.