Kalifornijski start-up JetZero poinformował AW&ST, że w ciągu najbliższych dni lub tygodni rozpocznie testy demonstratora samolotu z rozmytym płatem (BWB). Demonstrator jest zbudowany w skali 12,5% w stosunku do docelowego samolotu. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi ok. 6,9 m.
Budowa demonstratora została sfinansowana w ramach kontraktu z 2021 zawartego podczas wcześniejszej rundy programu NASA Sustainable Flight Demonstrator. Ma on posłużyć do testów nowatorskiego układu podwozia specjalnie dostosowanego do specyficznej geometrii płatowca. Na ich podstawie mają powstać samoloty komercyjne i wojskowe z BWB.
Rozpoczęcie testów opóźniają skutki ulewnych deszczów, które padały ostatnio w południowej Kalifornii. Niespodziewanie zalały one normalnie wyschnięte dno jeziora w rejonie Edwards AFB, z którego ma startować demonstrator. Wcześniej próby, planowane na koniec 2023, zostały przesunięte ze względu na opóźnienie dostaw komponentów układu sterowania lotem.
Pełnowymiarowy samolot jest opracowywany w ramach kontraktu z US Defense Innovation Unit (DIU) podpisanego w 2023. Jego wartość to 235 mln USD (Kontrakt USAF na BWB dla JetZero, 2023-08-17). Demonstrator powstaje i będzie testowany we współpracy z Northrop Grummanem i jego spółką zależną zajmującą się prototypowaniem – Scaled Composites. Jego oblot jest planowany na pierwszy kwartał 2027.