Wczoraj, 28 lutego 2024, została zawarta pomiędzy reprezentującą Skarb Państwa Rzeczypospolitej Polskiej Agencją Uzbrojenia MON a AMZ Kutno umowa ramowa na dostawy lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz.
Jej przedmiotem jest określenie zasad i warunków zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych dla SZ RP.
Przedmiotem umów wykonawczych będzie pozyskanie i dostarczenie na potrzeby wojska 286 pojazdów w latach 2025-2035. Pierwszy kontrakt wykonawczy ma zostać podpisany jeszcze w br.
LOTR Kleszcz jest rozwijany na podstawie umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ Kutno (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii. Pojazd w wersji rozpoznawczej został opracowany na bazie transportera opancerzonego BÓBR i docelowo pozwoli na generacyjną zmianę w SZ RP poprzez wycofanie przestarzałych transporterów BRDM-2 oraz ich zmodernizowanych wersji.
Pojazd w wersji kołowej 4x4 wejdzie do wyposażenia pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, zapewniając odpowiedni poziom ochrony załogi, z przeznaczeniem do dynamicznego i ciągłego pozyskiwania informacji o przeciwniku i środowisku pola walki oraz ich przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych, niezbędnych do przygotowania oraz prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych i każdej porze dnia oraz nocy do 5 dób działań. Załogę pojazdu stanowi jedna drużyna rozpoznawcza składająca się z 5 żołnierzy.
Wóz umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym oraz rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej, zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.
Zasadniczymi elementami wyposażenia LOTR Kleszcz są m.in. systemy: rozpoznania (taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowica optoelektroniczna), łączności (zapewniający równoczesną łączność pomiędzy pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu), uzbrojenia (zsmu z 12,7-mm WKM-B kal. i 7,62-mm UKM), filtrowentylacji, klimatyzacji oraz detekcji i ochrony przed bronią masowego rażenia, a także system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych.
Prędkość maksymalna poajzdu podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 90 km/h przy zasięgu 600 km, natomiast prędkość pływania to 7 km/h (Ruszyły próby LOTR, 2020-09-15).