Wczoraj, 7 marca 2024, w niemieckim Donauwörth, Airbus zaprezentował publiczności prototyp w pełni elektrycznego pionowzlotu CityAirbus NextGen. To statek powietrzny o masie 2 t i rozpiętości skrzydeł ok. 12 m. Jak podaje producent jego zasięg wynosić ma 80 km, a prędkość przelotowa – 120 km/h, dzięki czemu będzie mógł wykonywać różne misje w dużych miastach.
Prezentacja zbiegła się z otwarciem nowego centrum prób CityAirbus w Donauwörth, które będzie zajmowało się testowaniem systemów elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania (eVTOL). Centrum, będące częścią trwającej i długoterminowej inwestycji Airbusa w zaawansowaną mobilność lotniczą, rozpoczęło działalność wraz z pierwszym uruchomieniem napędu CityAirbusa NextGen w grudniu 2023 i będzie teraz wykorzystywane do kolejnych testów wymaganych przed debiutanckim lotem prototypu jeszcze w tym roku. Będą one dotyczyć silników elektrycznych z ośmioma wirnikami, a także układu sterowania lotem i awioniki.
Obecnie Airbus rozwija globalną sieć partnerstwa przemysłowo-biznesowego, aby stworzyć środowisko wspierające budowę rentownego rynku zaawansowanej mobilności lotniczej. Koncern z Tulzuy podpisał niedawno umowę partnerską z LCI, by opracować scenariusze partnerstwa i modeli biznesowych w trzech kluczowych obszarach: strategii, komercjalizacji i finansowania (CityAirbus przed prezentacją, 2024-02-16, Śmigłowiec sterowany tabletem, 2023-11-29, Próby układu sterowania lotem CityAirbus, 2023-10-13).