Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indyjski program czołgu przyszłości

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 05 grudnia 2007

40 ton, armata kal. 125 mm wyrzucająca pociski rdzeniowe i ppk, wielowarstwowy pancerz z ochroną dna przed minami i możliwość ich wcześniejszej lokalizacji, aktywny system obrony przez pociskami przeciwnika, układ przeniesienia mocy trzeciej generacji, najnowocześniejszy SKO zintegrowany z laserowym pomiarem odległości, cyfrowy system zobrazowania sytuacji bojowej i dowodzenia - to indyjski czołg przyszłości - FMBT (Futuristic Main Battle Tank).

Ostateczna porażka techniczna i polityczna (na forum Parlamentarnego Komitetu Obrony) konstrukcji rozwijanego od 30 z górą lat indyjskiego czołgu Arjun, skłoniła państwową agencję rozwoju sprzętu pancernego - CVRDE (Combat Vehicles Research and Development Establishment) do uruchomienia projektu nowego podstawowego wozu bojowego armii lądowej. Ma on zastąpić Arjuna, którego seryjnej produkcji nikt nie odważył się zaaprobować, ale także zepchnąć do drugiej linii wozy T-72, które Indie produkowały u siebie w kombinacie w Avadi, lub importowały z Rosji.

Krach programu Arjuna zmusił Delhi do błyskawicznych zakupów 310 rosyjskich T-90 i podpisania z Moskwą porozumienia na budowę w Heavy Vehicles Factory w Avadi dalszego tysiąca wozów tego typu na bazie licencji.

W najbliższych 5 latach Indie planują wycofać połowę przestarzałych czołgów z 3500 pojazdów. Wysokiej rangi oficerowie wojsk pancernych Indii uważają, że w obliczu tak daleko posuniętych redukcji trudno oczekiwać, że FMBT zastąpiłby natychmiast stare czołgi. Nie oczekują więc rezygnacji Indii z zakupów sprzętu pancernego za granicą. Tym bardziej, że trudne doświadczenia z Arjunem nie napawają optymizmem.

CVRDE ma utworzyć konsorcjum do projektowania, rozwoju i budowy czołgu przyszłości, z główną rolą kombinatu w Avadi. Wytwórnia ma jednak dobrać dwóch prywatnych partnerów. Na razie nie wiadomo o jakie podmioty chodzi.

Program czołgu przyszłości ma ruszyć w kwietniu 2008. W 50% finansować go ma państwowa DRDO (Defence Research and Development Organisation), a w połowie Avadi i jego prywatni partnerzy. W ciągu 7 lat zbudowanych ma zostać 6 prototypów FMBT, a seryjna produkcja ruszyć ma w 2020.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.