Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Solar Impulse w powietrzu

Lotnictwo cywilne, 07 kwietnia 2010

Dzisiaj o 10.30, z bazy wojskowej w szwajcarskim Payerne, do pierwszego lotu wzbił się Solar Impulse, zasilany bateriami słonecznymi samolot doświadczalny.

Solar Impulse w czasie grudniowego przelotu nad lotniskiem, jeszcze bez osłony kabiny pilota

Pierwszy, załogowy samolot, pobierający energię dla silników elektrycznych wyłącznie z paneli słonecznych, wzbił się w powietrze 29 kwietnia 1979. Larry Mauro odbył wtedy lot zbudowaną przez siebie dwupłatową lotnią Solar Raiser. Kolejne konstrukcje były już bardziej zaawansowane. Obecny rekordzista, motoszybowiec Sunseeker był w stanie przelecieć przez USA i nad Alpami. Jednak rozwijana w Szwajcarii konstrukcja przebija wszystkie pozostałe wielkością i celem jego budowy - pierwszym, załogowym lotem dookoła świata.

Prace nad samolotem zainicjowali i sfinansowali 7 lat temu m.in. Andre Borschberg i pilot balonowy, który pierwszy okrążył glob w czasie lotu non-stop, Bertrand Piccard, syn znanego podróżnika Jacquesa Piccarda.

Artystyczna wizja Solar Impulse / Zdjęcie i rysunek: solarimpulse.com

Po zgromadzeniu odpowiednich funduszy i wykonaniu projektu, zbudowano ultralekki samolot o rozpiętości skrzydeł ok. 60 m i masie własnej jedynie 1,6 t. Dużą część tej masy stanowi 1200 paneli słonecznych oraz układ napędowy: ważące 400 kG baterie i 4 silniki elektryczne o mocy 10 KM każdy.

Po raz pierwszy samolot wzbił się w powietrze w grudniu ubiegłego roku, jednak był to tylko 400-metrowy przelot testowy, na wysokości ok. 1 m nad płytą lotniska. Prawdziwy lot rozpoczął się wczoraj o 10.30 i trwał ok. 2 h.

Za sterami maszyny zasiadł Markus Scherdel. Po kilometrowym rozbiegu i osiągnięciu prędkości 45 km/h, rozpoczął on wznoszenie. W czasie próby osiągnął wysokość 1000 m i bezpiecznie wylądował.

Samolot rozpoczął w ten sposób serię prób w locie. Ich kulminacją ma być zbudowanie nieco większego modelu, który ma przynajmniej dwukrotnie oblecieć kulę ziemską. Po raz pierwszy w 5 etapach dziennych. Drugi raz, w 2012, ma dokonać tego bez międzylądowań. Obliczany czas trwania lotu to 36 h.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.