Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zagrożona produkcja F-15 i F/A-18

Przemysł lotniczy, Transakcje, Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 20 kwietnia 2024

GKN Aerospace do końca 2024 zamierza zamknąć zakłady w Hazelwood w stanie Missouri produkujące komponenty do samolotów Boeinga – F-15EX i F/A-18E/F. Powstają tam m.in. elementy kompozytowe i powierzchnie sterowe. Ich brak może uniemożliwić kontynuowanie produkcji w zakładach Boeinga w St. Louis. Jest to szczególnie istotne wobec negocjowanej z Izraelem umowy na dostawę do 50 samolotów F-15EX za ok. 18 mld USD.

Zdjęcie: GKN Aerospace

Boeing złożył pozew przeciwko GKN i jej spółce dominującej Melrose Industries w grudniu 2022. Argumentuje w nim, że GKN jest jedynym dostawcą zdolnym do wyprodukowania niezbędnych części. W pozwie zarzucono, że zamknięcie fabryki Hazelwood naruszyłoby istniejące umowy. GKN twierdzi z kolei, że utrzymanie produkcji jest nieracjonalne finansowo.

We wniosku sądowym Boeing podkreśla pilność sprawy. Co więcej, koncern twierdzi, że GKN planowała zniszczyć wcześniej wyprodukowane części, co potencjalnie zagroziłoby zdolności Boeinga do serwisowania istniejących flot F-15 i F/A-18. Z kolei GKN zapewnił sąd, że nie planuje żadnej utylizacji części.

Obecny spór uwydatnia ryzyko związane z szeroko zakrojonym outsourcingiem w łańcuchu dostaw branży lotniczej. Analitycy podkreślają zależność Boeinga od jednego źródła dostaw kluczowych komponentów. Produkcja, którą obecnie prowadzi GKN, przed sprzedażą w 2001, była wewnętrzną działalnością Boeinga

Zarówno Boeing, jak i GKN wyraziły chęć znalezienia rozwiązania. Negocjacje trwają. Póki co harmonogram zamknięcia fabryki w Hazelwood pozostaje jednak niezmieniony.

Warto dodać, że pierwotnie GKN Aerospace planowało zamknięcie zakładów w Hazelwood do końca 2023. Poza problemami dla Boeinga oznaczałoby to zwolnienie około 900 pracowników. Posiadając 39 zakładów produkcyjnych w 12 państwach i 15 000 pracowników, GKN Aerospace dostarcza komponenty dla ponad 90% światowych producentów samolotów i silników, zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.