Załoga ciężkiego śmigłowca transportowego CH-53K King Stallion z Marine Test and Evaluation Squadron 1 (VMX-1) US Marine Corps przetransportowała płatowiec samolotu wielozadaniowego F-35C Lightning II z siedziby F-35 Integrated Test Force w bazie Patuxent River do Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst w New Jersey.
Kilka minut po 11:00 czasu lokalnego, 24 kwietnia 2024, CH-53K King Stallion z podwieszonym pod kadłubem płatowcem F-35C, o masie 9 979 kg, z wybudowanym silnikiem, wyposażeniem i zewnętrznymi częściami skrzydeł, skierował się nad Zatokę Chesapeake, aby rozpocząć przelot długości ponad 570 km. CH-53K jest obecnie dopuszczony do transportu ładunków o masie do 16 329 kg.
Podczas transportu załoga CH-53K przeprowadziła także tankowanie z samolotu transportowego tankowca KC-130T Hercules. Do przetaczania nafty użyto przewodu elastycznego.
Jak poinformował ppłk Adam Horne, szef pilotów CH-53K, wchodzącego w skład VMX-1, tankowanie w powietrzu ma kluczowe znaczenie dla koncepcji operacji ekspedycyjnych z wysuniętych baz, a udowodnienie tej zdolności przez CH-53K King Stallion znacznie zwiększa potencjał bojowy najnowszego śmigłowca transportowego lotnictwa USMC (US Navy zamawia 35 CH-53K, 2023-08-26).