H55, szwajcarski producent napędów elektrycznych, ogłosił rozpoczęcie przedsprzedaży dwumiejscowego elektrycznego samolotu treningowego Bristell B23 Energic (Oblot Bristel Energic, 2019-06-21), opracowanego wspólnie z BRM Aero. Pierwsi klienci mają otrzymać zamówione samoloty w 2025. Do tego czasu B23 ma uzyskać certyfikat w kategorii lotnictwa ogólnego CS-23 Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA).
Równocześnie H55 będzie certyfikować elektryczny układ napędowy (EPS), w tym zastrzeżony przez przedsiębiorstwo zestaw akumulatorów i system zarządzania energią. W skład zespołu napędowego wchodzi silnik elektryczny dostarczony przez brytyjski start-up Equipmake.
Długotrwałość lotu Bristell B23 Energic ma wynosić 1 godzinę z 30-min. marginesem bezpieczeństwa. Jego maksymalna prędkość przelotowa ma sięgać 200 km/h. Przewidziano, że masa ładunku użytkowego wyniesie 190 kg.
Cenę B23 ustalono na 400 tys. Euro. Producenci przewidują, że początkowo co roku będzie powstawać po kilkadziesiąt samolotów tego typu. Z czasem produkcja ma wzrosnąć do setek rocznie.