Wkrótce po przystąpieniu Szwecji do NATO niemieckie Luftwaffe (wojska lotnicze) rozpoczęły współpracę z nowym partnerem. Szwedzcy lotnicy przez tydzień gościli w bazie lotniczej Laage, aby szkolić się z niemieckimi Eurofighterami z miejscowej Taktische Luftwaffengeschwader (TaktLwG, eskadry lotnictwa taktycznego) 73 Steinhoff.
Kontyngent Flygvapnet składał się z 11 pilotów ze wszystkich trzech skrzydeł eksploatujących Gripeny (F7, F11 i F21), natomiast 5 samolotów JAS 39C/D i 29 techników delegowano tylko z F7 w Såtenäs. Dowódcą był Överstelöjtnant (ppłk) Johan Jeppson, który kieruje jednostką doświadczalną zlokalizowaną w pobliżu zakładów Saaba w Linköping.
Szwedzi wykonywali misje trzy razy dziennie. Za każdym razem uczestniczyły w nich 4 Gripeny, wspołdziałające z niemieckimi Eurofighterami. Przeciwnik – pojedyczny JAS 39, inne Eurofightery i cywilne odrzutowce symulujące cele – miał przewagę, ale nie był w stanie zapewnić sobie panowania w przestrzeni powietrznej nad Meklemburgią-Pomorzem Przednim.
– Jesteśmy idealnymi partnerami. Obydwa samoloty mogą przenosić dokładnie takie same typy uzbrojenia, zarówno do zwalczania celów powietrznych, jak i naziemnych. Teraz, gdy Szwedzi są pełnoprawnymi członkami NATO i nie biorą udziału w manewrach tylko jako goście, ważne jest, aby szybko poczynić postępy w integracji – stwierdził dowódca Waffenschule Luftwaffe Oberstleutnant (ppłk) Dirk Willi Pingel.
– Baza Laage była naturalnym wyborem jako miejsce naszej tygodniowej wizyty. [Z Såtenäs] mamy tylko 45 minut lotu – dodał Överstelöjtnant Jeppson (Finansowanie rozwoju Gripena, 2024-04-26).
– Ponieważ jesteśmy tak blisko, możemy razem ćwiczyć nad Morzem Bałtyckim. A w przyszłości możemy prowadzić wspólne kursy dla instruktorów – stwierdził dowódca TaktLwG 73 Oberst (płk) Gerd Schnellpo zakończeniu ćwiczeń (Arexis dla Eurofighterów EK, 2024-03-26).