Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

STM zbuduje malezyjskie korwety

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, 12 czerwca 2024

Tureckie przedsiębiorstwo Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM) otrzymało zamówienie Tentera Laut Diraja Malaysia (Królewskiej Marynarki Wojennej Malezji) na dostawę 3 korwet w programie LMS Batch-2. Oficjalna uroczystość podpisania umowy odbyła się 10 czerwca 2024 w Ankarze. Uczestniczył w niej minister obrony Malezji Mohamed Khaled Nordin, Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB, Dyrekcji Przemysłu Obronnego) Haluk Görgün, prezes zarządu STM İhsan Kaya, dyrektor generalny STM Özgür Güleryüz i inni goście.

Turcy zamierzają dostarczyć Malezji wszystkie 3 korwety do 2027 / Ilustracja: STM

Oba państwa podpisały międzyrządowe porozumienie dotyczące nawiązania długoterminowej współpracy. Głównym podmiotem wykonującym założenia tego dokumentu będzie STM, która będzie odpowiadać za wszystkie fazy realizacji projektu okrętów przybrzeżnych dla malezyjskiej marynarki. Obejmuje to prace od opracowania projektu, poprzez budowę okrętów, aż po dostawę jednostek.

Budowa okrętów powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku. Zakończenia prac spodziewać się należy w ciągu 3,5 roku, co jest bardzo szybkim tempem. Jednostki uzupełnią okręty zakupione w ramach pierwszej partii programu Littorial Mission Ship. W 2017 Kuala Lumpur zamówiło 4 patrolowce typu Keris w ChRL. Wszystkie weszły do służby w latach 2020-2022.

Przyszłe malezyjskie korwety będą oparte o turecki projekt okrętów typu Ada. Jednostki mają mieć długość 99,5 m, szerokość ponad 14 m i wypierać 2500 t. Napęd w układzie CODAD ma zapewniać okrętom prędkość maksymalną 26 w i zasięg ponad 4000 Mm przy prędkości ekonomicznej 14 w.

LMS Batch-2 mają być uzbrojone w 76-mm armatę morską, pokpr ATMACA, 30-mm armatę automatyczną i wyrzutnie pionowe z 16 pociskami przeciwlotniczymi nieujawnionego typu. Nie można wykluczać, że będą to francuskie pociski VL MICA. Wyposażenie będzie uzupełniać system samoobrony, łączności, układ identyfikacji swój-obcy i zestaw sensorów. Całość ma być zintegrowana w ramach systemu zarządzania walką od Havelsan. Na rufie okrętów zaplanowano także pokład lotniczy i hangar do przyjmowania śmigłowców.

Wszystkie korwety mają zostać zbudowane w Turcji z dużym zaangażowaniem tamtejszego przemysłu. Udział w budowie i wyposażeniu okrętów oprócz STM będzie mieć Roketsan, Aselsan i Havelsan (Budowa drugiej korwety Ada dla Ukrainy, 2023-08-19).

Wybór zagranicznego wykonawcy nie powinien dziwić. Malezja ma bowiem problemy z budową w kraju korwet typu Maharaja Lela opartych o francuski projekt Gowind. Kontrakt z Naval Grop (wówczas DCNS) podpisano jeszcze w 2011. Dotyczył on 6 okrętów, które miała zbudować lokalna stocznia BHIC. 4 lata później rozpoczęto budowę pierwszej korwety. Okręt zwodowano w 2017, lecz do dzisiaj wciąż nie wszedł do służby. Ma to nastąpić dopiero w 2026. Poza wieloletnimi opóźnieniami program boryka się też ze wzrostem kosztów i redukcją zamówienia do 5 jednostek (Stępka pod malezyjską korwetę, 2018-11-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.