Komisja Europejska zgodziła się na państwową pomoc dla SAS (Scandinavian Airlines) w wysokości 1,3 mld euro. Ma ona zapewnić długoterminową rentowność spółki i zminimalizować zakłócenia na rynku.
W nowej zgodzie Komisji uwzględniono skutki niedawnego postępowania upadłościowego SAS, które rozpoczęło się w 2022. Przewoźnikowi nie udało się skutecznie zrestrukturyzować swojej działalności, szczególnie w świetle skutków restrykcji pandemicznych. Komisja Europejska zatwierdziła wówczas dokapitalizowanie w wysokości 833 mln euro, ale zostało to unieważnione przez organy kontrolne UE.
Komisja Europejska uważa, że łączna pomoc w wysokości 1,3 mld euro, wsparta nową pomocą ze Szwecji i Danii w ramach różnych instrumentów i kwot, jest odpowiednia do sytuacji. Bierze przy tym pod uwagę, że SAS wnosi własny wkład w plan restrukturyzacji w wysokości 4,1 mld euro w formie nowego kapitału własnego i długu zamiennego. Wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, stwierdziła, że pomoc na restrukturyzację dla SAS przyczyni się do zapewnienia połączeń lotniczych do i ze Skandynawii z korzyścią dla obywateli Europy. Nasza ocena wykazała, że plan restrukturyzacji SAS zapewni jego rentowność w perspektywie długoterminowej.
Z pomocą państwa wiążą się różne warunki, które mogą oznaczać, że SAS będzie musiał ograniczyć rozwój. - Aby ograniczyć wszelkie możliwe zakłócenia spowodowane wsparciem publicznym, SAS zmniejszy obecność w ogólnej działalności w zakresie transportu lotniczego, między innymi poprzez zmniejszenie floty, ograniczoną działalność w zakresie obsługi naziemnej, a także zwolnienie części slotów na start lub lądowanie. SAS dysponuje obecnie 146 samolotami. Kolejnych 10 przewoźnik zamówił.