Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pars górą, Rosomak bez szans?

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 22 kwietnia 2010

Ministerstwo obrony Malezji podpisało list intencyjny ze spółką Deftech na opracowanie do stycznia 2012 dwóch prototypów transportera AV8, czyli PARS 8x8 w odmianie malezyjskiej.

Kilku producentów przygotowywało się do startu w przetargu na setki transporterów kołowych w Malezji, w tym nasz Bumar, zainteresowany sprzedażą Rosomaków. Wygląda jednak na to, że władze w Kuala Lumpur już dokonały wyboru tureckiego Parsa... / Zdjęcie: FNSS

Malezyjska, państwowa DRB-Hicom Defence Technologies otrzymała od władz zgodę na rozwój lokalnej odmiany tureckiego (stworzonego jednak we współpracy z amerykańską General Purpose Vehicles) transportera opancerzonego Pars. Program pod nazwą 8x8 Armoured Wheeled Vehicle, wspierany jest przez ministerstwo obrony, wojska lądowe i Malezyjską Radę Przemysłu Obronnego.

Jego celem jest pozyskanie 257 wozów w odmianie 8x8, w 11 modelach. Według przedstawicieli ministerstwa obrony całe przedsięwzięcie pochłonie równowartość 2,5 mld USD. Prezes Deftech, Datuk Seri Mohd Khamil Jamil sugerował przedwczoraj, że zamówienie to zostało już powierzone jego przedsiębiorstwu. Dodał, że produkcja zostanie ulokowana w zakładach w Pekan. Pojazd otrzymał oznaczenie AV8.

Deftech pracuje nad tą konstrukcją od 2,5 roku. Przedstawiciele przedsiębiorstwa oczekują, że przekażą do prób pierwsze dwa prototypy w styczniu 2012. Przy ich budowie współpracują - oprócz FNSS - m.in. z Daimlerem, południowoafrykańskim Denelem, Sapura Thales Electronic z Malezji. Część systemów pokładowych ma przekazać nasza WB Electronics.

Do tej pory Deftech, największy, rodzimy dostawca systemów wojskowych dla malezyjskich sił zbrojnych, wydał na program równowartość 22 mln USD. Oczekuje się, że zakończenie prac rozwojowych i zakup urządzeń do produkcji seryjnej ma pochłonąć kolejne 125 mln USD.

Deftech proponuje swój wóz w 11 odmianach

Mimo, że informacja ta nie przesądza całkowicie o wyborze AV8, w praktyce stawia pod znakiem zapytania sens starań innych zagranicznych producentów o malezyjskie zamówienie. Jednym z nich jest polski Bumar. Seryjny Rosomak 4 lata temu uczestniczył w wyczerpujących, 3-miesiecznych próbach w Malezji i okazał się najlepszym. Przedstawiciele producenta, Wojskowych Zakładów Mechnicznych w Siemianowicach Śląskich, uczestniczą w rozpoczętych 19 kwietnia targach zbrojeniowych w Malezji.

Mimo, że oceniali swoją konstrukcję jako lepszą od konkurencyjnych Parsów czy Pandurów - sprawdzoną również w warunkach bojowych Afganistanu - narzekali na brak wsparcia państwa polskiego. Wczorajsze doniesienia malezyjskich mediów, jeżeli okażą się w całości prawdziwe, odsuwają jednak te kwestie na dalszy plan.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.