3 lipca 2024 Komisja Europejska zatwierdziła sprzedaż 41% akcji ITA Airways Grupie Lufthansa. Zamknięcie transakcji spodziewane jest w czwartym kwartale obecnego roku.
Zatwierdzenie transakcji wiąże się z kilkoma warunkami. Lufthansa i ITA Airways muszą umożliwić konkurencyjnym liniom lotniczym rozpoczęcie lotów bez przesiadek z Mediolanu i Rzymu na niektóre lotniska w Europie Środkowej. Konkurujące linie lotnicze muszą obsługiwać te trasy przez określony minimalny okres i muszą mieć dostęp do krajowej sieci ITA Airways. Po drugie, ITA i Lufthansa muszą współpracować z konkurencyjnymi liniami lotniczymi, aby zwiększyć konkurencyjność na trasach długodystansowych z Włoch do Kanady i USA. Muszą też zrezygnować z przydziałów czasu na start lub lądowanie (slotów) na lotnisku Mediolan-Linate, aby konkurencyjna linia lotnicza mogła stworzyć trwałą bazę na tym lotnisku.
Grupa Lufthansa ogłosiła zamiar nabycia 41% ITA Airways w maju 2023. Zagwarantowała sobie także prawo do zakupu pozostałych udziałów w ITA Airways od włoskiego Ministerstwa Gospodarki i Finansów od 2025. Ma je nabyć za wkład kapitałowy w wysokości 325 mln euro (poprzez podwyższenie kapitału).
Po zamknięciu transakcji ITA Airways stanie się piątą sieciową linią lotniczą, ściśle zintegrowaną z Lufthansa Group, zachowując jednocześnie własną markę. Jako część systemu multihub, multiairline i multibrand, ustanowionego przez Lufthansa Group, włoska linia będzie mogła korzystać z wielu synergii, w tym sprzedaży biletów na całym świecie, programu lojalnościowego Miles & More, a także wsparcia w zakupie samolotów i paliwa. W ramach umowy ITA Airways opuści SkyTeam i stanie się pełnoprawnym członkiem Star Alliance.