Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy morski NH90

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 22 kwietnia 2010

W czasie uroczystości z zakładach AgustaWestland w Vergiate, holenderskie ministerstwo obrony przejęło oficjalnie śmigłowiec NH90 NFH - pierwszą maszynę tego typu w wersji morskiej na świecie.

Pierwszy, morski NH90 NFH dla Holandii odbył pierwszy lot już w 2007. Od kilku miesięcy był  nawet wykorzystywany przez marynarkę wojenną tego kraju. Dopiero jednak  teraz odbiorca zgodził się na oficjalny odbiór śmigłowca. NH90  zastąpić starzejące się Westlandy SH-14D Lynx i będą operować z pokładów  10 okrętów wojennych / Zdjęcie: NHI

Śmigłowiec został przejęty przez podległą ministerstwu obrony, cywilną agencję sprzętu wojskowego (Defensie Materieel Organisatie). By to nastąpiło, musiały się jednak zakończyć sukcesem próby zdawczo-odbiorcze, realizowane przez resort i lotnictwo marynarki wojennej.

Dzisiejsza uroczystość ma duże znaczenie, szczególnie dla producenta, czyli konsorcjum NHI, składającego się z włoskiej części AgustaWestland, Eurocoptera (zakładów francuskich i niemieckich) oraz holenderskiej Stork Fokker Aerospace. Ta ostatnia spółka ma jednak tylko 5,5-procentowy udział w pracach konsorcjum.

O ile program dostaw lądowych wersji NH90 (TTH) jest realizowany - mimo opóźnień - ze sporym sukcesem, śmigłowiec morski (NFH) notował poważne problemy, szczególnie z przekroczeniem masy własnej i jakością pracy pokładowej stacji radiolokacyjnej.

Z tych powodów przewidywano, że pierwszy użytkownik, Holandia, która zamówiła łącznie 20 tego typu maszyn, z czego 12 bezpośrednio dla marynarki wojennej, otrzyma pierwsze z nich dopiero w 2011, cztery lata po pierwotnym terminie.

By przyspieszyć wdrażanie tego typu do służby, zdecydowano się nawet w grudniu ubiegłego roku na przekazanie lotnictwu marynarki jednego z wyprodukowanych już egz. mimo, że nie był on gotów do działań operacyjnych i wypełniania całego spektrum przewidzianych dla niego działań (zobacz: Holenderski NH90).

Dzisiejsza uroczystość oznacza pokonanie przynajmniej części kłopotów technicznych i stanowi pozytywny sygnał dla Belgii, Francji, Norwegii oraz Włoch, których marynarki wojenne zamówiły kolejnych 91 śmigłowców tego typu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.