Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MQ-9B napędzany silnikiem rodziny PT6E

Bezzałogowce, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 20 lipca 2024

Przedsiębiorstwo General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) poinformowało, że 15 lipca 2024 przeprowadziło próbny lot bojowego bezzałogowego statku latającego MQ-9B SkyGuardian napędzanego silnikiem turbośmigłowym rodziny PT6E, dostarczonym przez producenta – Pratt & Whitney Canada.

/ Zdjęcie: GA-ASI

Rodzina PT6E używana jest w jednosilnikowych samolotach dyspozycyjnych. PT6E-67XP służy do napędu Pilatusa PC-12 NGX, a PT6E-66XT – Dahera TBM 960. Od chwili wprowadzenia do eksploatacji w 2019 silniki te wylatały ponad 200 000 h. Ich zaletą jest nowoczesny dwukanałowy zintegrowany elektroniczny układ sterowania śmigłem i silnikiem za pomocą pojedynczej dźwigni przepustnicy, zapewniający bardziej intuicyjną obsługę i zmniejszenie wysiłku pilota (10 mln h nalotu PC-12, 2023-05-05).

Lot MQ-9B z nowym silnikiem trwał 44 minuty. Jak podało GA-ASI w jego trakcie bezzałogowiec zademonstrował wzorowe własności lotne i przyspieszenie, a PT6E zapewnia 33-% wzrost mocy w porównaniu z obecnie napędzającym MQ-9B silnikiem Honeywell TPE331-10, rozwijającym 671 kW. Może to sugerować, że do próby użyto PT6E-66XT, o mocy startowej 895 kW. Zastosowanie do napędu MQ-9B nowego silnika spowodowało także zmianę śmigła na pięciołopatowe, najprawdopodobniej kompozytowe Hartzell Propeller Raptor (Testy MQ-9B z SDS, 2024-03-31, 500. TBM serii 900 dostarczony, 2023-10-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.