Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Racer przekroczył 400 km/h

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 24 lipca 2024

Demonstrator szybkiego śmigłowca Racer opracowany przez Airbusa w ramach europejskiego projektu badawczego Clean Sky 2, osiągnął zakładaną prędkość przelotową 407 km/h (220 węzłów). Udało się to osiągnąć 21 czerwca 2024, niecałe dwa miesiące po pierwszym locie, Racer przekroczył docelową prędkość w locie poziomym, uzyskując 420 km/h (227 węzłów) w swojej początkowej konfiguracji technicznej. W ciągu zaledwie siedmiu lotów i około dziewięciu godzin testów w powietrzu prawie cała obwiednia osiągów Racera została pozytywnie zweryfikowana.

Jedną z zalet Racera względem obecnych śmigłowców ma być o ok. 20% mniejsze zużycie paliwa / Zdjęcie: Airbus

To osiągnięcie w tak krótkim czasie jest świadectwem ciężkiej pracy naszych 40 partnerów w 13 krajach europejskich, aby wdrożyć wszystkie zaplanowane innowacje. Oprócz samych osiągów obiecujące są też właściwości aerodynamiczne i stabilność statku powietrznego. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na kolejną fazę testów w locie, zwłaszcza w trybie ekonomicznym, który umożliwi wyłączenie jednego silnika podczas lotu do przodu, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję CO2 – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

W skład załogi lotu testowego weszli: Hervé Jammayrac - główny pilot doświadczalny, Dominique Fournier - inżynier ds. prób w locie i Christophe Skorlic - inżynier lotów próbnych. Następna faza testów w locie skupi się na pracy z jednym silnikiem i pozwoli dopełnić ustalanie parametrów lotu.

Demonstrator Racera został zoptymalizowany pod kątem prędkości przelotowej przekraczającej 400 km/h. Celem projektu jest wypracowanie najlepszego kompromisu pomiędzy prędkością, ekonomią eksploatacji i efektywnością misji. Racer ma charakteryzować się mniejszym o około 20% zużyciem paliwa w porównaniu ze śmigłowcami obecnej generacji w tej samej kategorii maksymalnej masy startowej, dzięki optymalizacji aerodynamicznej i innowacyjnemu układowi napędowemu w trybie ekonomicznym.

Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny system trybu ekonomicznego umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas przelotu, przyczyniając się do redukcji emisji CO2. Szczególna architektura Racera ma także pozwolić na uzyskanie mniejszego śladu akustycznego (Oblot Racera, 2024-04-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.