Dzisiaj, 14 sierpnia 2024, Agencja Uzbrojenia MON i AMZ-Kutno podpisały pierwszą umowę wykonawczą na dostawę lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz. Kontrakt dotyczy dostawy 28 pojazdów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Jego wartość to ok. 800 mln PLN.
AMZ-Kutno ma dostarczyć pojazdy w latach 2026-2028. Tym samym uruchomiona została realizacja umowy ramowej z 28 lutego br. na dostawę łącznie 286 Kleszczy w latach 2026-2035. Pojazdy wejdą do wyposażenia pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych wprowadzając w nich nową jakość.
LOTR Kleszcz został opracowany w ramach umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-Kutno S.A. (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii. Pojazd w wersji rozpoznawczej został opracowany na bazie transportera opancerzonego Bóbr i docelowo pozwoli na generacyjną zmianę w Siłach Zbrojnych poprzez wycofanie przestarzałych transporterów BRDM-2 we wszystkich wersjach.
Zamówione pojazdy zapewniają odpowiedni poziom ochrony załogi, z przeznaczeniem do dynamicznego i ciągłego pozyskiwania informacji o przeciwniku i środowisku pola walki oraz ich przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych, niezbędnych do przygotowania i prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze doby.
Załogę pojazdu stanowi jedna drużyna rozpoznawcza składająca się z 5 żołnierzy. LOTR Kleszcz umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym i rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej, zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych i siły żywej nieprzyjaciela.
Zasadniczymi elementami wchodzącymi w skład lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego są m.in. systemy: rozpoznania – wyposażony w taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną, łączności – zapewniający równoczesną łączność pomiędzy pojazdami LOTR, śmigłowcami i przełożonymi do szczebla batalionu, uzbrojenia (zdalnie sterowany system uzbrojenia) – wyposażony w karabiny maszynowe WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm, klimatyzacji i filtrowentylacji – zapewniające ochronę przed bronią masowego rażenia i przystosowane do detekcji skażeń, a także ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera – sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych.
Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 90 km/h przy zasięgu 600 km. Pojazd przystosowany jest do brodzenia i pokonywania przeszkód wodnych z prędkością do 7 km/h, w tym rzek o nurcie do 1,1 m/s. Dopuszczalna masa całkowita LOTR Kleszcz to 15600 kg.
Pojazd został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony balistycznej i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym poziomem ochrony balistycznej (Eurosatory 2024: polskie akcenty, 2024-06-17, Umowa na LOTR, 2024-02-29).