Czeskie Aero Vodochody poinformowały o pomyślnym zakończeniu przez dowództwo Wojsk lotniczych Wietnamu testów odbiorczych pierwszej partii samolotów L-39NG(Pierwsza partia L-39NG w Wietnamie, 2024-02-25) . Po dostarczeniu do odbiorcy 6 maszyn zostało zmontowanych przez specjalistów producenta. Później próby w locie przeprowadzili piloci czescy i wietnamscy.
Wietnam jest pierwszym nabywcą L-39NG. Wraz z samolotami otrzymuje zestaw szkoleń teoretycznych i praktycznych, w tym szkolenie na symulatorze oraz podręczniki dla pilotów i techników. Czeskie samoloty mają służyć do szkolenia i wykonywania taktycznych misji bojowych.
15 lutego 2021 czeski Omnipol ogłosił zawarcie kontraktu na dostawę 12 szkolno-treningowych L-39NG dla Wietnamu. Wartości zamówienia nie ujawniono. Jak podano, samoloty są dostarczane z oznaczeniami w języku rosyjskim i rosyjską awioniką.
Pierwotnie dostawy miały nastąpić w latach 2023-2024. Aero Vodochody zademonstrowały pierwszy produkcyjny L-39NG (2303) w barwach wietnamskich 7 sierpnia 2023 (Pierwszy L-39NG dla Wietnamu, 2023-08-08).
Aero Vodochody poinformowały, że w produkcję L-39NG zaangażowanych jest około 400 poddostawców, przede wszystkim z Czech (65% komponentów). Do złożenia jednego samolotu potrzeba około 14 tysięcy części, 17,5 tysiąca nitów i 31 tysięcy godzin pracy.