22 sierpnia 2024 zbudowany w skali 20% demonstrator samolotu eVTOL projektowanego przez brazylijski start-up Moya Aero wykonał pierwszy test z przejściem z pionowego startu do lotu poziomego. Potwierdził w ten sposób zalety nowatorskiej konfiguracji samolotu, który startuje pionowo, a następnie przechyla kadłub o 90o, aby przejść do lotu poziomego z siłą nośną wytwarzaną przez skrzydła. W obu fazach wykorzystywane są te same śmigłowirniki.
Test przeprowadzono w pobliżu siedziby Moya Aero w Sao José Dos Campos. Samolot osiągnął prędkość 85 km/h. Potwierdził w ten sposób podstawowe założenia projektu, sprawdzane dotąd w symulacjach cyfrowych.
Model o rozpiętości skrzydeł 5 m i masie własnej 250 kg wykonał pierwszy lot w październiku 2023. Od tego czasu wzniósł się w powietrze prawie 90 razy. Teraz Moya Aero buduje model w skali 75%. Jego oblot jest planowany na październik 2024.
Pierwotnie samolot Moya Aero miał być w pełni elektryczny, Niedawno start-up zmienił jednak koncepcję i rozpoczął projektowanie wersji hybrydowo-elektrycznej, która jako pierwsza ma wejść na rynek. Jej główny napęd ma stanowić silnik spalinowy, a silniki elektryczne zasilane akumulatorami mają być używane głównie podczas startów i lądowań. Wersja całkowicie elektryczna ma powstać jako następca samolotu hybrydowego.
Pełnowymiarowy prototyp samolotu ma powstać pod koniec obecnego roku. Ma on zostać oblatany przed końcem 2025. Moya Aero planuje uzyskania certyfikatu typu od brazylijskich organów regulacyjnych do końca 2026. Wejścia komercyjna samolotu ma wejść na rynek w 2027.