Podczas pokazu zdolności Vojska Srbija (sił zbrojnych Serbii) Zastava 2024 tamtejszy przemysł obronny ujawnił nową opracowaną w kraju armatohaubicę samobieżną SORA 2 152/155 mm. Wydarzenie miało miejsce 20 września w bazie lotniczej Pukovnik-pilot Milenko Pavlović w Batajanicy w pobliżu Belgradu.
Koncepcyjnie nowa armatohaubica jest podobna do systemu SORA 122, który składał się z haubicy D-30J kal. 122 mm zamontowanej na podwoziu ciężarówki FAP 2026 BS/AV 6x6. W przypadku SORA 2 jest ona rozwijana przez podlegający resortowi obrony Vojnotehnički Institut (VTI, Wojskowy Instytut Techniczny). Prezentowany podczas Zastava 2024 pojazd miał wojskową rejestrację K-1009. Nie jest jednak jasne, czy zastosowany na nim system ma uzbrojenie kal. 152 mm czy 155 mm.
SORA 2 ma to samo podwozie co poprzedniczka, jednak zauważalnie zmodyfikowane. Zastosowano na nim podwójną, opancerzoną kabinę produkcji Zastava TERVO. Pojazd mieści 4-osobową załogę: dowódcę i kierowcę w przedniej kabinie oraz dwóch żołnierzy w tylnej kabinie, obsługujących uzbrojenie. Integratorem całego systemu i dostawcą wyposażenia hydraulicznego jest przedsiębiorstwo Prva Petoletka z Trstenika. Podobnie jak w przypadku artyleryjsko-rakietowego systemu przeciwlotniczego PASARS.
Armatohaubica SORA 2 jest wyposażona w automatyczny układ ładowania, który zapewnia szybkostrzelność 6 strz./min. Zapas amunicji to 16 naboi i 16 kompletów ładunków miotających mieszczących się w 32 cylindrycznych zasobnikach. Działo zastosowane w tym systemie ma deklarowaną donośność 18 km przy strzelaniu starszą amunicją typu M107 TF kal. 155 mm do ok. 30,7 km przy strzelaniu amunicją M19 TFPD-GG z gazogeneratorem dennym.
Ogień może być prowadzony tylko znad kabiny, co ogranicza kąt ostrzału do +/- 25° od osi podłużnej pojazdu i pod kątem od +8° do +65° w elewacji. W obecnej formie uzbrojenie może być naprowadzane wyłącznie manualnie, jednak w wersji produkcyjnej powinno być to realizowane automatycznie. Dla stabilizacji nosiciela na czas strzelania z tyłu pojazdu mogą być rozkładane hydraulicznie dwie podpory.
Do samoobrony na kabinie nad stanowiskiem dowódcy armatohaubicy zamontowano karabin maszynowy M84 kal. 7,62 mm.
Masa bojowa systemu SORA 2 to 21 tys. kg. Na drodze może rozwijać on prędkość 80 km/h a zasięg jazdy to 600 km. Pojazd ma się charakteryzować dobrymi charakterystykami jazdy terenowej. Dla uzyskania jeszcze lepszych właściwości jazdy terenowej możliwe jest zastosowanie podwozia FAP 2228 6x6. Ma ono wejść do produkcji seryjnej po udanej eksploatacji systemów PASARS i transporterów M20 6x6, dla których jest nosicielem.
Z założenia SORA 2 ma potencjał do stania się efektywną kosztowo propozycją jako element wsparcia ogniowego dla jednostek szczebla brygady. Może ona uzupełniać cięższe armatohaubice samobieżne Nora-B52 M15 kal. 155 mm, które są produkowane seryjnie przez państwową fabrykę Borbeni Složeni Sistemi w Velikiej Planie. Nory trafiły już do Mieszanej Brygady Artylerii (Mešovita artiljerijska brigada) w Niš, która wspiera ogniowo jednostki Kopnena vojska Srbije (wojsk lądowych).
SORA 2 może być także alternatywą dla systemu Nora-B52 na rynkach eksportowych. Nora bazuje na podwoziu rosyjskiej ciężarówki KamaAZ 6560 8x8. Z powodu obowiązującego embarga niemożliwe są więc jej dostawy w ramach nowych zamówień. Rozwiązaniem tego problemu ma być dopiero kolejna wersja systemu – Nora-B52NG M21 Perun, opartej o niemiecką ciężarówkę MAN TGS 8x8. Pojazd w takiej konfiguracji po raz pierwszy został pokazany na wystawie Partner 2023 w Belgradzie we wrześniu ub. r.
Należy się spodziewać, że jeśli Serbowie zdecydują się na zakup SORA 2, będzie ona najprawdopodobniej wyposażona w posiadane przez Serbów haubice ciągnione Nora M84 kal. 152 mm z nowymi lufami kal. 155 mm (Serbia zwiększa zakupy uzbrojenia, 2024-01-17).
Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego.