Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paderewskiego w Bydgoszczy poinformował 9 października 2024, że z terytorium Ukrainy na to lotnisko przebazowany został samolot transportowy Antonow An-178-100R.
Ze względów bezpieczeństwa lot nad Ukrainą wykonywany był z wyłączonym transponderem pozwalającym na lokalizację pozycji samolotu, a urządzenie to uruchomiono dopiero po przekroczeniu polskiej granicy.
Port lotniczy w Bydgoszczy już od jakiegoś czasu współpracuje z produkującym te samoloty ukraińskim przedsiębiorstwem Antonow, umożliwiając mu korzystanie z infrastruktury lotniska, na które wcześniej przebazowano już i zakonserwowano inny samolot tego producenta.
Przebazowany do Bydgoszczy Antonow An-178-100R nr 008 to obecnie jedyny istniejący samolot tego typu. Egzemplarz ten, pochodzący z serii trzech samolotów zamówionych 29 grudnia 2020 przez lotnictwo wojskowe Ukrainy, został zaprezentowany po raz pierwszy 28 grudnia 2021 i miał być wykorzystywany do badań w locie, których zakończeniem miało być wydanie certyfikatu typu.
W momencie pełnoskalowego ataku Rosji na Ukrainę, 24 lutego 2022, samolot znajdował się na lotnisku Kijów-Swiatoszyn, co prawdopodobnie uratowało go przed losem, jaki spotkał samolot An-225 Mrija (Mrija ciężko uszkodzona, 2022-03-04) i inne samoloty Antonowa na lotnisku Kijów-Hostomel, gdzie po wysadzeniu rosyjskiego desantu rozgorzały zacięte walki.
Los drugiego Ana-178-100R o nr 007, który wówczas znajdował się w fazie montażu końcowego, nie jest znany.
Opracowany jako następca przestarzałych samolotów An-12, An-26 i An-32 Antonow An-178 to wojskowy samolot transportowy średniego i krótkiego zasięgu, zaprojektowany i zbudowany przez ukraińskie przedsiębiorstwo Antonow, wywodzący się z samolotu Antonow An-158 (An-148-200). Pierwszy prototyp An-178 zaprezentowano oficjalnie 16 kwietnia 201, ai oblatano 7 maja tego samego roku.
Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Progriess D-436-148FM o ciągu 73,55 kN każdy. An-178 ma długość 32,23 m, rozpiętość 30,57 m i wysokość 9,65 m. Ładownia ma 13,21 m długości (bez rampy), 2,73 m szerokości i 2,73 m wysokości. Samolot może przenieść maksymalnie 18 t ładunku, a zamiast ładunku może transportować 90 żołnierzy lub 84 skoczków spadochronowych albo do 78 rannych. Maksymalna masa startowa wynosi 51 000 kg (52 400 kg w konfiguracji przeciążonej), a zapas paliwa 14 650 kg. Prędkość przelotowa wynosi 825 km/h, zasięg z ładunkiem 16 t wynosi 1260 km, a z ładunkiem 10 t 3680 km (zasięg do przebazowania 5000 km), zaś maksymalna wysokość przelotowa to 12 200 m.
Do momentu rosyjskiej inwazji w lutym 2022 zebrano zamówienia na około 30 An-178 ze strony wojska, służb porządku publicznego i operatorów cywilnych, w tym na: 13 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy, 10 dla azerskich linii lotniczych Silky Way Airlines, 3 dla lotnictwa wojskowego Ukrainy, 2 dla nieujawnionego użytkownika z Iraku (prawdopodobnie lotnictwa wojskowego) i 1 dla Policji Narodowej Peru (później zamówienie to anulowano). Wybuch wojny uniemożliwił jednak realizację tych zamówień.
Zakupem samolotów An-178 zainteresowana była też Arabia Saudyjska, która planowała nabyć 30 mszyn i linie lotnicze Maximus Air ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, natomiast chińska spółka A-Star chciała zamówić 50 takich samolotów i podjąć ich licencyjną produkcję.
Według szacunków Antonowa sprzed 24 lutego 2022, łączna produkcja samolotów An-178 miała przekroczyć 200 maszyn (Roll-out An-178-100R, 2021-12-28).