Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Natilus zaprezentował Horizon

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, Przemysł lotniczy, 24 października 2024

Kalifornijski start-up Natilus zaprezentował projekt samolotu pasażerskiego z rozmytym kadłubem Horizon. Miałby on przewozić 200 pasażerów na trasach międzykontynentalnych. Powinien zapewnić redukcję emisji o 50% i o 30% mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z obecnie używanymi samolotami podobnej wielkości, takie jak Airbus A320 i Boeing 737 MAX.

Wizja samolotu pasażerskiego z rozmytym kadłubem Horizon, projektowanego przez start-up Natilus. Ma on rozpocząć loty komercyjne na początku lat 2030. / Ilustracja: Natilus

Natilus planuje uzyskanie certyfikacji typu i rozpoczęcie dostaw samolotów Horizon na początku lat 2030. Według start-upu dobrze pasuje to do planów linii lotniczych dotyczących zakupu bardziej oszczędnych samolotów, które miałyby zastąpić maszyny obecnej generacji. Natilus nie podał szczegółów na temat układu napędowego projektowanego samolotu.

Według dyrektora generalnego i współzałożyciela Natilus, Alekseya Matyusheva, start-up przeprowadził wiele cyfrowych symulacji układu aerodynamicznego projektowanego samolotu. Plany przewidują ukończenie testów tunelowych jego modeli przy niskiej prędkości na początku 2025. Równocześnie Natilus prowadzi rozmowy z liniami lotniczymi w celu zebrania dalszych informacji na temat ich potrzeb.

W 2023 Natilus oblatał mały demonstrator technologii mniejszego samolotu z rozmytym kadłubem, który zamierza rozwijać jako autonomiczny transportowiec Kona. Według Matusheva start-up uzyskał rezerwacje na ponad 400 samolotów tego typu. Pierwszy lot pełnowymiarowego samolotu Kona zaplanowano na ostatni kwartał 2026.

Nie wiadomo, jakie środki zebrał Natilus, aby wprowadzić na rynek samoloty Kona i Horizon. Matyushev zapewnił jednak niedawno, że w najbliższych miesiącach ogłosi informacje o pozyskiwaniu funduszy.

Inny amerykański start-up, JetZero pracuje nad planami podobnego samolotu pasażerskiego z rozmytym kadłubem od 2021. Jego demonstrator technologii ma zostać oblatany w 2027 przy wsparciu taniego przewoźnika EasyJet. JetZero planuje rozpocząć eksploatację swoich samolotów z silnikami Pratt & Whitney Geared Turbofan, ale z czasem zamierza przejść na silniki zasilane wodorem.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.