Dyrektor generalny tureckiego przedsiębiorstwa Baykar, Haluk Bayraktar, ogłosił, że zostały zakończone prace rozwojowe nad silnikiem BM-100, który ma być stosowany do napędu bsl Bayraktar TB2 (300 bsl Bayraktar TB2 i Akinci rocznie, 2024-06-22). Do tej pory wyprodukowano niewielką liczbę prototypów do testów. Teraz rozpoczyna się masowa produkcja BM-100. Rocznie ma powstawać 200 nowych silników. Będą one instalowane w nowo produkowanych bezzałogowcach i używane do wymiany zużytych silników we wcześniej dostarczonych TB2.
Haluk Bayraktar podkreślił, że Bayraktar TB2 jest napędzany kanadyjskim silnikiem Rotax 912. Ma on wady, które konstruktorzy znają od wielu lat. Silnik BM-100 został ich pozbawiony. Jednak najważniejsze jest uniezależnienie się Turcji od zagranicznych dostaw w warunkach sankcji nakładanych przez USA i państwa od nich zależne.
Co roku Baykar wydaje na zakupy silników Rotax 912 około 6 mln USD (cena jednostkowa waha się od 20 do 30 tys. USD). Teraz przedsiębiorstwo samo będzie produkować ich zamienniki. W perspektywie około 10 lat Baykar chce opracować także silniki, które zastąpią turbośmigłowe napędy stosowane w bbsl Akinci i silniki turbowentylatorowe stosowane w bbsl Kizilelma. W tym celu zamierza zainwestować równowartość ok. 300 mln USD.
Baykar eksportuje swoje wyroby do 34 państw (Dostawy polskich Bayraktarów TB2 zakończone, 2024-05-16). Przedsiębiorstwo wyprodukowało do tej pory m.in. ponad 600 bsl Bayraktar TB2. Obecne działania mają wzmocnić niezależność łańcucha dostaw. Baykar inwestuje więc nie tylko w rozwój silników, ale także w systemy rozpoznania, łączności i satelitarne. Przedsiębiorstwo rozpoczęło już prace nad własną rodziną czujników elektrooptycznych do latających bezzałogowców.