KNDS Deutschland zaprezentował wczoraj, 29 października 2024, prototyp czołgu Leopard 2 A7A1 z systemem aktywnej ochrony Trophy izraelskiego Rafaela (Trophy HV przetestowany na Leo 2A7, 2021-11-03). Pokaz odbył się w zakładach w Monachium z udziałem przedstawicieli Bundeswehry i delegacji z Izraela. Czołg w tej konfiguracji ma wejść do służby w 2025. W czołgi Leopard 2 A7A1 z systemem Trophy ma zostać wyposażona kompania 203. Batalionu Pancernego. Kompania ta zostanie następnie włączona do stacjonującej na Litwie niemieckiej brygady bojowej.
Jak poinformowało Biuro Zakupów Bundeswehry (BAAINBw), zaprezentowany czołg rozpocznie wkrótce testy. Mają się one zakończyć dopuszczeniem do użytku latem przyszłego roku. Pierwsze Leopardy 2 A7A1 powinny zostać wówczas dostarczone żołnierzom.
W czołgu Leopard 2 A7A1 system Trophy został zintegrowany z komputerem pokładowym i systemem zarządzania polem walki. Zastosowano system lokalizacji, za pomocą którego ustalane jest położenie źródła ostrzału. Dane o nim są przekazywane do BMS. Odbywa się to automatyczne, co pozwala na natychmiastową reakcję.
W lutym 2021 Bundeswehra zawarła umowę z Krauss Maffei-Wegmann (obecnie KNDS Deutschland) na produkcję 17 czołgów podstawowych Leopard 2 A7A1 i pojazdu testowego z dostawą od 2024. Jednocześnie zawarto kontrakt rządowy z Izraelem na dostawę kompletów komponentów Trophy, amunicji, zestawów narzędzi specjalnych, w tym sprzętu pomiarowego i badawczego, a także szkolenia. Ich dostawcą jest Rafael Advanced Defense Systems. Środki na realizację programu, w wysokości 120 mln euro, zatwierdzone przez komisję budżetową Bundestagu, zostały podzielone w stosunku 2:3 pomiędzy KNDS i Izrael. Rząd Niemiec przeznaczył 17 wież Leopard 2 A6 A3 i jedną wieżę (Leopard 2 VT-ETB) na pojazd testowy, w którym KNDS miał zintegrować system Trophy.
Wieża ze integrowanym systemem Trophy została zainstalowane na nowym podwoziu, które KNDS produkuje specjalnie na potrzeby tego projektu. Nowe podwozie potrzebne jest, by zmieścić dodatkowy zasilacz (20 kW). KMW dostarcza również specjalne pojemniki do transportu i przechowywania komponentów, specjalne narzędzia i akcesoria do systemu zabezpieczeń.
Leopard 2 począwszy od wersji A7V waży 70 ton, czyli o 15 ton więcej niż pierwotna wersja A1. Aby zachować wymaganą mobilność zmieniono przełożenia przekładni, by przywrócić pierwotną dynamikę czołgu. Silnik, całkowicie odnowiony przez MTU Friedrichshafen, został wyposażony w wydajniejszy układ chłodzenia.
Leopard A7A1 stanowi rozwiązanie pomostowe do czasu pojawienia się w przyszłym roku wersji A8. Zgodnie z planami Bundeswehry, pierwszy z niedawno zamówionych 123 Leopardów 2 A8, które będą również wyposażone w Trophy, trafi na Litwę.
Leopard 2 A8 zostanie wyposażony w bardziej rozwinięty system Trophy, lżejszy i o większych możliwościach, m.in. w zakresie obrony przed bsl. Ponieważ Leopard 2 A8 to całkowicie nowa wersja Leoparda, system Trophy jest od początku konstrukcyjnie integrowany z jego wieżą. W A7A1 Trophy został dodany do już istniejącej wieży. Według producenta, nie wpłynęło to na pasywną ochronę pancerza.