Przedstawiciele Airbusa zawarli 31 października 2024 dwa kontrakty z Organizacją Współpracy na rzecz Wspólnego Uzbrojenia (OCCAR), zarządzającą programem samolotu A400M w imieniu państw-klientów: Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Turcji, Belgii i Luksemburga. Dotyczą one globalnych usług wsparcia (GSS3) i modernizacji Block Upgrade 0.
Umowa na globalne usługi wsparcia (Global Support Services, GSS3) obejmujący wszystkich użytkowników A400M, zastępuje poprzednią umowę podpisaną w 2019. Zapewnia pełen zakres usług dostosowanych do potrzeb klientów. Usługi te obejmują dostęp do oprzyrządowania naziemnego, dostawę części zamiennych i wsparcie techniczne, umożliwiając producentowi samolotów i ich nabywcom możliwość ustalania nowych obszarów współpracy, koncepcji zastosowania i świadczonych usług.
Kontrakt GSS3 przynosi korzyści w postaci w pełni zintegrowanego pakietu wspólnych usług obsługi technicznej, wykorzystujących współdzielone zasoby i aktywa w połączeniu z wymaganiami konkretnego kraju. Zakłada wsparcie przez producenta użytkowników stosownie do stanu technicznego samolotów, tworzy nowe ramy partnerstwa oparte na łączeniu i współdzieleniu, z jasnymi miernikami osiągania założonych celów. Zachęca obie strony do zwiększenia dostępności A400M i obniżenia kosztów ich eksploatacji.
Drugi kontrakt, tzw. Block Upgrade 0, to pierwsze zamówienie dotyczący polepszenia zdolności operacyjnych A400M, wykraczający poza zakres pierwotnej umowy na dostawę transportowców. Wykonanie tego kontraktu nie tylko poprawi ważne elementy A400M (takie jak układy zarządzania lotem), ale zapewni także, że flota A400M będzie w pełni zgodna z najnowszymi wymaganiami lotniczymi NATO.
Zainstalowane zostaną systemy prezentacji informacji taktycznych, satelitarny system lądowania, wąskopasmowa radiostacja satelitarna i moduł Wi-Fi. Kontrakt na modernizację Block Upgrade 0 jest kompleksową umową obejmującą rozwój, certyfikację, wdrożenie i wsparcie podczas użytkowania ulepszeń. Faza początkowa już się rozpoczęła i zostanie zakończona do końca 2026, podczas gdy kolejne etapy, w tym w szczególności zabudowanie nowego wyposażenia i szkolenie lotników, będą kontynuowane do końca dekady (Tureckie Hürjet za hiszpańskie A400M?, 2024-08-16, Oblot A400M dla Kazachstanu, 2024-06-11).