Francuska Direction Générale de l'Armement (DGA, Agencja ds. zamówień uzbrojenia) prowadzi próby NARANG (Nacelle de RAvitaillement Nouvelle Generation, zasobnik do tankowania nowej generacji). Niedawno opublikowała zdjęcie, na którym pokazana jest operacja podawania paliwa samolotowi transportowemu A400M przez Rafale M wyposażony w NARANG, za pośrednictwem przewodu elastycznego.
Aéronautique navale (lotnictwo marynarki wojennej) certyfikowało NARANG w styczniu 2021, dwa miesiące przed wprowadzeniem do służby samolotów wielozadaniowych Rafale F3-R. Zasobnik, opracowany przez Safran, umożliwia przetaczanie nafty przy wydatku 750-1000 dm3/min. Od pierwszego operacyjnego wdrożenia podczas misji Clemenceau, wykonanej przez lotniskowiec Charles de Gaulle w tym samym roku, samoloty wyposażone w NARANG wylatały ok. 250 h (Kolejne Rafale dla Francji , 2021-02-01).
Podczas wspomnianego na wstępie testu A400M symulował samolot wczesnego ostrzegania i kierowania E-2D Advanced Hawkeye. Francja zamówiła 3 E-2D, które mają być dostarczone w 2028 i rozpocząć służbę operacyjną 2 lata później. W odróżnieniu od używanych obecnie przez Aéronautique navale E-2C będą one wyposażone w sondę do tankowania paliwa w powietrzu.
Jak podała DGA, próby pozwolą zweryfikować, czy Rafale może bezpiecznie podawać paliwo E-2D. Jeśli ich wynik będzie pozytywny, Rafale będzie miał możliwość dotankowania zbiorników Advanced Hawkeye, aby umożliwić mu dotarcie do lotniskowca w przypadku posiadania zbyt małej ilości paliwa (Francuzi przetestują E-2D, 2022-02-10).