We wrześniu rozpocznie się produkcja pierwszego egzemplarza japońskiego samolotu komunikacji regionalnej Mitsubishi Regional Jet.

Jak poinformował Hideo Egawa, prezes Mitsubishi Aircraft Corp., produkcja japońskiego samolotu komunikacji regionalnej rozpocznie się we wrześniu br., czyli 37 lat po zakończeniu wytwarzania NAMC YS-11, pierwszego turbośmigłowego samolotu z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Producent oferuje dwie wersje - MRJ70, mieszczącą 70-80 pasażerów i MRJ90, o pojemności 86-96 osób. Obydwa modele mają mieć identyczną rozpiętość skrzydeł - 30,9 m i wysokość - 10 m. Jego zasięg obliczeniowy to 1480 km. Długość kadłuba pierwszego z nich wynosić ma 32,8 m, a maksymalna masa startowa - 36 850 kg. Natomiast MRJ90 ma mieć długość 35,8 m, maksymalną masę startową 41 450 kg i zasięg 2590 km. Obydwa samoloty mają być napędzane nowym dwuprzepływowym silnikiem turbowentylatorowym z przekładnią Pratt & Whitney PW1217G.
Montaż końcowy MRJ rozpocznie się w 2011 w zakładach w Komakiminami, leżących nieopodal portu lotniczego Nagoja. Oblot MRJ90 zaplanowano na kwiecień - czerwiec 2012. Dostawa pierwszych samolotów ma zostać zrealizowana w okresie styczeń - marzec 2014.
Dotychczas na kupno MRJ zdecydowały się tylko dwa towarzystwa - japońskie All Nippon Airways, które zamówiło 25 samolotów i amerykańskie Trans States Holding, nabywca 50 egz., z opcją na dalszych 50. Obydwaj przewoźnicy wybrali MRJ90.