Pierwszy lot naddźwiękowy samolotu demonstracyjnego Boom XB-1, odbył się wczoraj, 28 stycznia 2025.
Samolot pilotowany przez Tristana Geppetto Brandenburga wystartował z Mojave Air & Space Port w Kalifornii o 8:20 czasu lokalnego (16:20 UTC) i wzniósł się na wysokość 35 290 stóp (10 756 m). Następnie przyspieszył, przekraczając prędkość dźwięku nad pustynią, w tym samym korytarzu, w którym po raz pierwszy dokonał tego w 1947 Bell X-1, pilotowany przez Chucka Yeagera.
Podczas lotu XB-1 przekroczył Ma1 trzykrotnie, osiągając maksymalną prędkość Ma 1,122 po ok. 11 min 30 s od startu. Następnie wykonał 3 przeloty z prędkością poddźwiękową (ok. 670 km/h) i wylądował w Mojave o 10:55 czasu lokalnego (16:55 UTC), po 35-minutowym locie. Lot obserwowały załogi dwóch innych samolotów: T-38 i Mirage F1, nadzorujących jego przebieg i sprawdzających wykonanie zadanych czynności.
– Lot był spokojny, przewidywalny i świetnie się czułem. Gdy XB-1 przyspieszył od Ma1,07-1,09 do Ma 1,12, był to najpłynniejszy lot tego samolotu, jaki kiedykolwiek miał miejsce, i spodziewam się, że będzie jeszcze lepiej, gdy będziemy latać szybciej – powiedział po lądowaniu Brandenburg.
Po inauguracyjnym locie w marcu 2024 XB-1 wykonał serię 11 lotów próbnych w coraz trudniejszych warunkach, aby ocenić działanie jego instalacji pokładowych i własności aerodynamiczne. W trakcie prób systematycznie zwiększano prędkość lotu, od poddźwiękowej, przez transoniczną, aż do naddźwiękowej.
Przedostatni lot XB-1 przed osiągnięciem prędkości naddźwiękowej, przeprowadzony 10 stycznia br., obejmował wzniesienie na wysokość 29 481 stóp i rozwinięcie prędkości Ma0,95 (Piąty lot testowy XB-1, 2024-10-09).
W planach jest wykonanie jeszcze jednego lotu naddźwiękowego XB-1 na początku lutego i osiągnięcie prędkości Ma1,3, w zależności od wyników analizy danych z ostatniego lotu.