Pierwsze dwa nowe bezzałogowe statki latające, które zostaną opracowane w ramach projektu Collaborative Combat Aircraft (CCA, współpracujące samoloty bojowe), zostały oznaczone jako General Atomics YFQ-42A i Anduril Industries YFQ-44A. Decyzję tę ogłosił szef sztabu US Air Force, generał David W. Allvin, w przemówieniu otwierającym sympozjum AFA Warfare Symposium wczoraj, 3 marca 2025.
Poszczególne znaki oznaczają odpowiednio: stan projektu (Y – prototyp), podstawową misję (F – myśliwiec), rodzaj statku powietrznego (Q – bezzałogowy), numer projektu (42/44), seria (A).
– Po raz pierwszy w naszej historii wprowadzamy oznaczenie YFQ– może tylko symboliczne, ale mówiące światu, że wkraczamy w nowy rozdział lotnictwa wojskowego. Mamy dwa prototypy CCA, które jeszcze kilka lat temu były na papierze i będą gotowe do lotu latem tego roku. To dowód, że wkraczamy w nową erę współpracy człowiek-maszyna, budując strukturę naszych sił zbrojnych – stwierdził gen. Allvin.
CCA mają współpracować z załogowymi wielozadaniowymi samolotami bojowymi, zarówno używanymi obecnie (F-35 Lightning II), jak i tymi, które zostaną opracowane w przyszłości. Według planistów USAF pojedynczy myśliwiec załogowy może kontrolować większą liczbę bezzałogowców niż pierwotnie przewidywano i może to zrobić przy użyciu mniej zaawansowanej technologii autonomicznej (Anduril zaprezentował rodzinę Barracuda-M, 2024-09-16, Testy MQ-20 ze sztuczną inteligencją, 2023-01-14).
USAF stają się coraz bardziej optymistycznie nastawione do CCA, będącego częścią projektu Next-Generation Air Dominance, który może również obejmować nowy samolot załogowy. Decyzja o przyszłości NGAD będzie podjęta przez następnego Sekretarza USAF i administrację prezydenta Trumpa (Krytyczny przegląd silników dla programu NGAD, 2025-02-23).