Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Putin i PAK FA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 czerwca 2010

Według premiera FR W. Putina, program budowy myśliwca 5. generacji PAK FA kosztował dotąd miliard USD. Na jego dokończenie potrzeba kolejnego miliarda.

Władimir Putin odwiedził dziś ośrodek doświadczalny im. Gromowa w podmoskiewskim Żukowskim. Mógł tam zobaczyć w locie demonstrator myśliwca 5. generacji PAK FA (T-50). Za sterami samolotu siedział pilot, który go oblatał, płk Siergiej Bogdan. Po locie Bogdan demonstrował premierowi kabinę samolotu, zwracając przede wszystkim uwagę na system sterowania, który pozwala pilotować T-50 bez odrywania rąk od dźwigni sterowania (ang. HOTAS). System zarządzania informacją zmniejsza obciążenie pilota, redukując jego zmęczenie i pozwalając skoncentrować na wykonywaniu zadania bojowego.

Według Putina, program rozwoju PAK FA rozpoczął się w 2002. - W 2004 po raz pierwszy mogłem zobaczyć makietę samolotu - powiedział rosyjski premier. Dopiero po tym wydarzeniu konstruktorzy otrzymali pieniądze, które pozwoliły przyspieszyć prace do wymaganego tempa. Do tej pory na program wydano ok. 30 mld rubli (1 mld USD). Do zakończenia prac rozwojowych potrzeba jeszcze kolejnych 30 mld rubli. - Potem zacznie się dalsza modernizacja silników, uzbrojenia i tak dalej - powiedział rosyjski premier. T-50 ma pozostać w służbie 30-35 lat.

Rosyjski samolot ma być 2,5-3 razy tańszy od amerykańskich odpowiedników - ocenił Putin. Założenia programu mówią, że ma mieć przy tym lepsze parametry lotne i bojowe.

Przedstawiciele kompanii Suchoj poinformowali, że PAK FA zakończył pomyślnie pierwszą fazę prób naziemnych i w locie. Wykorzystano w nich trzy prototypy, z których dwa służyły do prób naziemnych. Demonstrator lotny wykonał dotąd 16 lotów (dziś 2, w tym ten obserwowany przez Putina). Systemy samolotu zostały przetestowane pod względem niezawodności i bezpieczeństwa na tyle, że można przejść do testów bardziej zaawansowanych, w pełnym zakresie parametrów lotu. W bieżącym roku do prób zostanie włączony kolejny samolot, a w 2011 jeszcze dwa - powiedział szef kompanii Suchoj, Michaił Pogosjan. Do S. Bogdana ma w tym czasie dołączyć 4 pilotów doświadczalnych.

Wiceminister obrony ds. uzbrojenia Władimir Popowkin poinformował, że plany przewidują zakup po 2016 pierwszej partii ponad 50 myśliwców, które powstaną w wyniku programu PAK FA. Wcześniej, w 2012, po zakończeniu pierwszej fazy prób państwowych, resort chce kupić partię informacyjną 6-10 T-50, by rozpocząć próby systemów uzbrojenia w symulowanych misjach bojowych. Będą je prowadzić piloci WWS. Zamówienie seryjnych samolotów ma zostać złożone przez resort obrony w 2015.

Premier Putin odwiedził dziś także CAGI - Centralny instytut hydroaerodynamiczny im. Żukowskiego. Jego dyrekcji obiecał przeznaczenie ogromnych środków na inwestycje. Do 2012 na rozwój CAGI i infrastruktury Żukowskiego rosyjski budżet przeznaczy 11 mld rubli. Trzy nowe duże tunele aerodynamiczne, które zostaną zbudowane w najbliższych latach mają kosztować 60 mld rubli (tyle, ile program PAK FA!). Dyrektor CAGI, Boris Alioszin powiedział, że zlecenia realizowane obecnie przez instytut są warte 4 mld rubli. Pozwala to utrzymywać wynagrodzenia na przyzwoitym poziomie - średnio wynoszą one 30 tys. rubli.

Putin obejrzał naddźwiękowy tunel T-128, zbudowany w 1983. Według szefa laboratorium, na świecie podobnych jest 11, z których tylko 2 są większe od rosyjskiego. To m.in. w tym tunelu były badane modele przyszłego PAK FA.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.